ניתוחי עקמת לילדים בשיטת VBT

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

באוגוסט 2018, נפל דבר בתחום ניתוחי העקמת בילדים, עם אישור טכניקת VBT על ידי ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי. טכניקת ה-VBT מהווה פריצת דרך של ממש בתחום ניתוחי העקמת ובמאמר שלפניכם נענה על מספר שאלות העוסקות במערכת המהפכנית.

מהי הבשורה שמביאים ניתוחים בשיטת VBT לסובלים מעקמת?

ראשית יש לציין כי רוב מקרי העקמת אינם חמורים במיוחד. למעשה בדרך כלל הטיפול בסובלים מעקמת כולל גישה שמרנית ולא אחת הטיפול אף כולל מעקב רפואי בלבד. במקרים החמורים יותר ניתן לטפל באמצעות תרגילי פיזיותרפיה וכן לא אחת נעשה שימוש במחוך אורתופדי שמיועד למנוע מעמוד השדרה להמשיך להתעקל. עם זאת, במקרים של עקמת חמורה ו/או עקמת הגורמת לכאבים ולהפרעה בתפקוד, נשקלת האופציה הכירורגית.

עד לאחרונה, הניתוח היחיד שהוצע לחולים, כלל התקנה של לוחית מתכת באמצעות ברגים רפואיים בעמוד השדרה וקיבוע בין שתיים או יותר מהחוליות היוצרות את העקמת זו לזו. לניתוח זה היו לא מעט השלכות על התפקוד של המטופל שכן הוא שלל מעמוד השדרה את התנועתיות הטבעית שלו ויצר עומסים על אזורים שונים הממוקמים מעל ומתחת לאזור הניתוח.

השיטה החדשה לעומת זאת, לא גורמת לקיבוע חוליות. בשיטת VBT מווסתים את הצמיחה של העצמות ומובילים להתפתחות תקינה של עמוד השדרה: הניתוח גורם להאטת הצמיחה של הצד הקמור בלבד וכך מאפשרים לצד הקעור להתפתח במהירות גבוהה יותר. בסופו של דבר הזווית הולכת וקטנה ועם השנים והעקמת הופכת לפחות ופחות חמורה.

כיצד פועלת השיטה?

שיטת VBT מבוססת על ברגים ועוגנים המותקנים בגוף החוליות בצד הקמור של העיוות. הברגים מחוברים זה לזה באמצעות רצועה גמישה המפעילה לחץ מתון על הברגים ובאופן הזה מופעל כוח דחיסה על צדו הקמור של עמוד השדרה. בתגובה ללחץ, הצד הקמור צומח באופן איטי מהרגיל, בעוד שהצד הקעור ממשיך להתפתח בקצב הטבעי. התיקון בזווית העיוות מורגש כבר לאחר הניתוח בימים הראשונים של ההחלמה. עם זאת, ההשפעה הולכת ונהיית משמעותית יותר עם ההתפתחות והצמיחה של עמוד השדרה.

מה הם היתרונות של ניתוחים בשיטת VBT?

הניתוחים הקלאסיים לטיפול בעקמת קיבעו את חוליות עמוד השדרה ומנעו מעמוד השדרה את התנועתיות הטבעית שלו. בנוסף הניתוחים המסורתיים פוגעים בצמיחה הטבעית של עצמות עמוד השדרה. ניתוחים המבוצעים בשיטת VBT לעומת זאת, מאפשרים לעמוד השדרה להמשיך לצמוח ולהתפתח ולא פוגעים בניידות או בגמישות שלו.

כמו כן ניתוחים בשיטת VBT משאירים בגופו של המטופל צלקות זעירות בלבד באזור בתי השחי וזאת בניגוד לניתוחים הקלאסיים לאיחוי חוליות, שהותירו צלקות משמעותיות לאורך עמוד השדרה. בנוסף יש להדגיש כי ניתוחים המבוצעים בשיטת VBT הם ניתוחים בטיחותיים יותר וששיעור הסיבוכים שלהם, נמוך יותר. מעבר לכל זה, תקופת ההחלמה לאחר ניתוחים המבוצעים בשיטת VBT, קצרה יותר בהשוואה לניתוחים מסורתיים לאיחוי חוליות.

מי הוא המועמד האידיאלי לניתוח?

ניתן לשרטט בקווים כלליים את המאפיינים של המועמד האידיאלי לניתוחי VBT. כך לדוגמה, באופן כללי המועמד האידיאלי הוא ילד בן 10 ומעלה, שעדיין נמצא בתהליך צמיחה, עם עקמת של 70-35 מעלות. עם זאת, ידוע כיום כי יש לבחון כל מקרה לגופו ולבדוק באופן פרטני את מידת ההתאמה לניתוח.

היכן ניתן לעבור את הניתוח בשיטת VBT?

עד לאחרונה, את הניתוח המהפכני ניתן היה לעבור אך ורק במרכזים רפואיים בעולם, זאת כיוון שיש מעט מאוד מנתחים המיומנים בביצוע הניתוח בשיטת VBT. היום לעומת זאת, ניתן לעבור את הניתוח במרחק של 40 דקות טיסה בלבד מישראל. זאת הודות למרכז הרפואי האמריקאי AIMIS, הפועל בניקוסיה שבקפריסין וליתר דיוק לד"ר דיוויד שוורץ, שהחל לאחרונה לבצע ניתוחים במרכז הרפואי המתקדם.

לאחר הניתוח, יתבצע מעקב בארץ על ידי מנתח עמוד השדרה ד"ר אייל ברבלק, מנהל המחלקה לאורתופדיה וליחידה לניתוחי עמוד שדרה במרכז הרפואי הלל יפה.

ד"ר שוורץ הוא מומחה בעל שם עולמי בתחום ניתוחי העקמת באופן כללי ומחזיק בניסיון יוצא דופן בניתוחי VBT באופן ספציפי. ד"ר שוורץ פרסם מאמרים רבים במיוחד בנושא ותרם למספר פיתוחים מהפכניים בתחום בשני העשורים האחרונים.

ד"ר דייויד שוורץ

ד"ר שוורץ הוא כירורג אורטופדי בעמוד השדרה. הוא מתמחה בניתוחי עמוד שדרה זעיר פולשניים וכן במקרים כירורגיים מורכבים.

בעל התמחות מיוחדת לניתוחי עמוד שדרה מורכבים בילדים.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן