פריצת דיסק: איך אפשר לטפל ללא ניתוח

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

פריצת דיסק: איך אפשר לטפל ללא ניתוח?רבים לא יודעים זאת אך רק עשירית מהחולים שסובלים מפריצת דיסק בין חולייתי בעמוד השדרה, יזדקקו בסופו של דבר לניתוח. המשמעות היא שכתשעים אחוז מהחולים יוכלו ליהנות משיפור משמעותי ואף להחלים לחלוטין ללא התערבות כירורגית.

הפתרון הכירורגי נכנס לתמונה רק כאשר קיימת עדות ללחץ חמור במיוחד על העצבים בחוט השדרה, כאשר החולה התנסה במגוון טיפולים שמרניים יותר ופחות ללא תועלת רבה, כאשר החולה לא מסוגל ללכת או לעמוד או כשמתפתחים תסמינים חמורים מאוד על רקע הבעיה, כמו לדוגמה שינויים בתפקוד שלפוחית השתן או חולשת שרירים מתקדמת. במאמר שלפניכם נסקור מגוון רחב של טיפולים שמרניים שמסוגלים לסייע לסובלים מפריצת דיסק.

שמירה על אורח חיים פעיל במידת האפשר

על אף פריצת הדיסק חשוב ביותר להישאר פעילים בחיי היומיום. בשלב ההתחלתי ייתכן כי תהיה זו משימה לא פשוטה לביצוע לאור הכאבים החזקים ולכן בדרך כלל בימים הראשונים ימליץ הרופא המטפל על מנוחה כללית. עם זאת, לאחר מכן, עם שוך הכאבים, בדרך כלל יהיה רצוי לשוב לפעילות. חשוב מאוד להבין כי ההחלמה מהירה יותר ואפקטיבית יותר כשהגב נמצא בתנועה.

יש להקפיד על ביצוע תרגילי התעמלות שלא כרוכים באימוץ הגב תוך מתן עדיפות לשחייה שכן במהלך השחייה המים נושאים חלק ממשקל הגוף וכך העומס על המפרקים מופחת. באופן כללי יש להימנע מביצוע כל פעולה שהיא שיש בה כדי להחמיר את המצב כשבין היתר מדובר בהרמה של משאות, תנועות מתיחה מוגזמות או ישיבה ממושכת, בדגש על ישיבה מרושלת או ישיבה ברכינה לפנים.

פיזיותרפיה

באמצעות תרגול פיזיותרפיה ניתן להקל מאוד על הסובלים מפריצת דיסק במגוון דרכים. ראשית בעזרת תרגול פיזיותרפיה ניתן להרפות מתח שהצטבר בשרירים הסמוכים לדיסק אך בנוסף לכך ניתן ללמד את המטופל מאילו פעולות עליו להימנע וכיצד לבצע פעולות שגרתיות בצורה יעילה יותר ומותאמת יותר, שיש בה כדי למזער את הסיכוי להחמרת המצב.  יש לציין כי ברוב המוחלט של המקרים פיזיותרפיה היא קו הטיפול הראשוני בסובלים מפריצת דיסק.

טיפול תרופתי

ישנו מגוון רחב בצורה בלתי רגילה של תרופות המתאימות עבור הסובלים מפריצת דיסק. הכוונה היא בעיקר למשככי כאבים דוגמת פאראצטמול הניתנים לרכישה ללא מרשם רופא, תרופות ממשפחת נוגדי הדלקת שאינם סטרואידים דוגמת וולטרן או נורופן ונוגדי כאב עוצמתיים יותר דוגמת רקוד או קודיקל. לצד משככי הכאבים ישנן משחות לשחרור שרירים תפוסים או להקלה על מצבי דלקת וכן ישנן תרופות הניתנות בהזרקה.

הזרקת סטרואידים לעמוד השדרה

במקרים בהם מקור הכאבים שהתפתחו לאחר פריצת הדיסק נעוץ בתהליך הדלקתי המקומי, ניתן לשקול הזרקה של סטרואידים בשילוב עם חומר הרדמה מקומי לחלל האפידורלי או ישירות לשורשי העצבים המעורבים תחת שיקוף. הקורטיזון מאפשר להפחית את מידת החומרה של הדלקת ולהשיג שיפור כמעט מידי בחומרת הכאבים. במקרים מסוימים יהיה צריך לחזור על הפעולה אחת לכמה חודשים.

טיפולים אלטרנטיביים

כל עוד הטיפול מבוצע בהתאם להנחיות של הרופא המערבי וכל עוד לא מדובר בטיפול הנמצא באינטראקציה עם הטיפול הסטנדרטי, הרי שאין כל מניעה מלפנות למטפלים אלטרנטיביים. הכוונה היא בעיקר לטיפולים כמו לדוגמה שיאצו, כירופרקטיקה ואוסטאופתיה. טיפול אלטרנטיבי נוסף שנמצא יעיל לטיפול בכאבים, בעיקר בגב התחתון הוא דיקור סיני.

לפני שבוחרים בפתרון הניתוחי יש לוודא כי החולה התנסה במגוון רחב של טיפולים ללא הצלחה מרובה וכי הוא אכן סובל מתופעות שמוטב לטפל בהן באמצעים כירורגיים, חרף הסיכון.

טיפול בפריצת דיסקבניגוד למה שרבים בקרב הציבור הרחב נוטים לחשוב, הרי שרק עשרה אחוז מהאנשים הסובלים מפריצת דיסק יזדקקו בסופו של דבר לטיפול כירורגי. כתשעים אחוז מהאנשים הסובלים מפריצת דיסק יוכלו לטפל בבעיה באמצעים שמרניים בלבד ובדרך כלל תוך חודשיים לכל היותר הבעיה תחלוף. במאמר שלפניכם נפרט אודות סוגי הטיפולים הנפוצים ביותר לפריצת דיסק.

הימנעות מביצוע פעולות הגורמות לכאב

אחד העקרונות החשובים ביותר בטיפול הוא הימנעות מביצוע כל פעולה שגורמת להופעת הכאב. אי לכך במהלך תקופת ההחלמה שנמשכת כפי שציינו עד כחודשיים לכל היותר, יש להימנע מהרמה של משאות כבדים, מהתכופפות באופן לא נכון, מישיבה ממושכת מול המחשב, מהתמתחות לצורך הגעה למדף גבוה למשל ועוד. עם זאת, אין משמעות הדבר שיש להימנע מפעילות גופנית כלל, אלא להפך.

חשוב מאוד להישאר פעילים במהלך ההחלמה ואף לעסוק בפעילות גופנית במטרה לחזק את השרירים, אך שוב – ללא הפעלה של עומס או לחץ עודף על עמוד השדרה. כך לדוגמא ניתן לעסוק בשחייה, שכן הציפה במים מאפשרת להניע את השרירים מבלי להעמיס על עמוד השדרה. למעשה ככל שהאדם שלוקה בפריצת דיסק יהיה פעיל יותר במהלך תקופת ההחלמה, כך תהליך ההחלמה יהיה מהיר יותר.

פיזיותרפיה

ברוב המקרים האורתופד שיאבחן את פריצת הדיסק יפנה את המטופל לטיפולי פיזיותרפיה. טיפולי פיזיותרפיה יכולים למנוע את ההחמרה של הנזק מצד אחד ולתרום להאצת ההחלמה מצד שני. כמו כן, בעזרת תרגול של פיזיותרפיה ניתן ליהנות מהאפשרות להישאר פעילים במהלך תקופת ההחלמה. המטפל בשיטת זו יכול ללמד את המטופל כיצד להניע את גופו בצורה נכונה יותר, להרפות את שריריו של המטופל ולחזק אותם.

טיפולים מתחום הרפואה המשלימה

ישנו מגוון רחב של טיפולים ששייכים למשפחת הרפואה המשלימה או הרפואה האלטרנטיבית המיועדים לטיפול בגב. בין היתר מדובר על כירופרקטיקה, שיאצו, אוסטיאופתיה ועוד.

טיפולים אלטרנטיביים לפריצת דיסק בגב יכולים לכלול גם טכניקות טיפול ייחודיות כמו דיקור יפני, טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים ועד להתאמת מדרסים אשר הוכחו כיעילים מאוד לסובלים מתופעה זו.

התועלת מפנייה לטיפולים מתחום הרפואה המשלימה יכולה להיות רבה, אך חשוב להבין כי פריצת דיסק היא מצב רפואי שיכול להחמיר בקלות בעקבות קבלת טיפול לא מקצועי. לפיכך יש לפנות לטיפול אך ורק בהמלצת רופא ולקבל את הטיפול אך ורק מאנשי מקצוע מוסמכים המחזיקים בידע ובניסיון הדרוש כדי לטפל באנשים הסובלים מפריצת דיסק.

טיפול תרופתי

הטיפול התרופתי מהווה חלק חשוב במערך הטיפולי באנשים הסובלים מפריצת דיסק. להלן חלק מהתרופות בהן נעשה שימוש לטיפול באנשים הסובלים מפריצת דיסק:

  • משככי כאבים הנמכרים ללא מרשם רופא כמו למשל אקמול או דקסמול מסייעים להפחתת חומרת הכאב במקרים בהם מדובר על כאבים קלים עד בינוניים.
  • נוגדי דלקת שאינם סטרואידים כמו למשל נורופן, איבופן, וולטרן, נקסין, אדוויל או נרוסין מסייעים הן להפחתת הכאב והן להפחתת מדדי הדלקת.
  • קודאין (רקוד או קודיקל) הוא כדור נגד כאבים חזקים שלא הושפעו מהטיפולים התרופתיים שהוזכרו לעיל.
  • קורטיקוסטרואידים משמשים לטיפול במצבי דלקת חמורים ובדרך כלל יש להזריק אותם ישירות לעמוד השדרה התחתון.
  • במידה וישנו מתח רב בשרירים וקיים צורך להרפות את השרירים, ייעשה שימוש בתרופות להרפיית השרירים כמו למשל דיאזפם (אסיוול).

הטיפול הכירורגי – במקרים של החמרה של פריצת דיסק

ישנם מספר ניתוחים המשמשים לטיפול בפריצת דיסק. את הניתוחים ניתן לבצע בגישה פתוחה או בגישה לפרוסקופית. באופן עקרוני ישנה עדיפות לגישה לפרוסקופית אך לא תמיד הדבר מתאפשר. ניתוח לטיפול בפריצת דיסק צווארית בדרך כלל יבוצע דרך חתך בחלקו הקדמי של הצוואר אם כי במקרים מסוימים החתך יבוצע בחלקו האחורי של הצוואר ואילו ניתוח לטיפול בפריצת דיסק בעמוד השדרה המותני, בכול המקרים יבוצע בגישה אחורית.

בחלק מהניתוחים תבוצע הסרת חלק מהדיסק, כלומר הסרה סלקטיבית של החלק הפורץ בלבד, אך במקרים אחרים יהיה צורך להסיר את כל הדיסק כולו. במקרים האלו ניתן יהיה להחליף את הדיסק הפרוץ בדיסק מלאכותי וכן ניתן להביא לאיחוי של החוליות שתחמו את הדיסק על ידי חיבור שלהן.

עוד בנושא:

בלי ניתוח: כל הטיפולים לפריצת דיסק

תרגילים מומלצים ולא מומלצים לכאבי גב תחתון
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן