פריצת דיסק בצוואר

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

פריצת דיסק צוואריעמוד השדרה האנושי מורכב מעשרים וארבע חוליות הממוקמות בין הצוואר למותניים ומשמונה עשרה חוליות נוספות המהוות את עצם העוקץ ועצם העצה, שחלקן מאוחות. בין רוב החוליות ניתן למצוא מבנים טבעתיים הנקראים דיסקים בין חולייתיים. תפקיד הדיסק הבין חולייתי לאפשר את התנועתיות ואת הגמישות של עמוד השדרה ולבלום את הזעזועים העוברים בו.

את עמוד השדרה נהוג לחלק באופן גס לשלושה אזורים: עמוד השדרה הצווארי, עמוד השדרה החזי ועמוד השדרה המותני. עמוד השדרה הצווארי מורכב משבע חוליות הנושאות את הראש. במצבים בהם מופעל לחץ רב מדי על אחד הדיסקים הבין חולייתיים בעמוד השדרה הצווארי, הגרעין של הדיסק שניחן במרקם צמיגי יכול לדחוק את הטבעות הסיביות העוטפות אותו, לקרוע אותן ולזלוג החוצה מהדיסק. מצב זה נקרא פריצת דיסק.

הגורמים לפריצת דיסק בצוואר

מאחר והדיסקים הממוקמים באזור הצוואר נושאים פחות משקל בהשוואה לדיסקים הממוקמים בעמוד השדרה המותני, הרי שפריצות דיסק בצוואר פחות שכיחות.

עם זאת, מאחר והצוואר ניחן ביכולת תנועה ובגמישות רבה, עדיין יכולות להתרחש פריצות דיסק בצוואר. בין היתר פריצת דיסק בצוואר יכולה להיות תוצאה של ביצוע תנועה חדה ופתאומית בצוואר באופן אלים, תוצאה של חבלה, תאונת דרכים, פציעת ספורט ועוד.

במקרים רבים הדיסק נפרץ במהלך תאונת דרכים שבה ראשו של הנפגע נע קדימה במהירות רבה ולאחר מכן נע אחורנית במהירות רבה גם כן. מצב כזה יכול להוביל לתסמונת צליפת השוט וכן לפריצת דיסק צווארי. בנוסף לכך גם הרמה של משאות כבדים יכולה לגרום לפריצת דיסק בצוואר.

התסמינים של פריצת דיסק צווארי

בחלק מהמקרים פריצת דיסק בצוואר לא תבוא לידי ביטוי בתסמינים קליניים כלל ולמעשה במחקרים רבים נמצא כי לא אחת מתגלה כי קיימת פריצת דיסק בצוואר ואילו הנבדק לא מודע אליה כלל.

עם זאת, במידה והדיסק הפרוץ זולג לכיוון תעלת השדרה, עלול להיווצר לחץ על שורש עצב והדבר יכול לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של תסמינים בדש על כאבי גב.

הכאבים יכולים להופיע במקרים מסוימים באופן מקומי וממוקד אך במקרים רבים הכאבים יכולים להיות מפושטים ולהופיע במקביל גם בראש, בזרועות, בחגורת הכתפיים, בשכמות ועוד.

בנוסף לכך, עלולים להתלוות לכאבים תסמינים נוירולוגיים שונים כמו למשל היחלשות של שרירי הידיים או שיתוק באזורים שונים בידיים, עלולות להופיע תחושות של נימול, דגדוג או שריפה בידיים ועוד. הלחץ על חוט השדרה יכול גם כן לבוא לידי ביטוי בנוקשות באזור הצוואר ובמוגבלות ניכרת ביכולת להניע את הצוואר.

כיצד מאבחנים פריצת דיסק בצוואר?

תהליך האבחון מתחיל מתשאול של המטופל בנוגע לאופי התסמינים מהם הוא סובל. כך למשל המטופל צריך לשתף את האורתופד בנוגע למועד שבו החלו להופיע התסמינים, לדווח לו מתי הם הופכים לחמורים יותר ומתי מורגשת הקלה, לפרט בנוגע לגורמי הסיכון המהווים את מנת חלקו, לספר על היסטוריה של פריצות דיסק במידה וקיימת במשפחה ועוד.

לאחר התשאול הרופא יבצע בדיקה גופנית שבמהלכה ינסה למקם את הבעיה בעמוד השדרה תוך שלילה של גורמים אחרים שהיו יכולים לבוא לידי ביטוי באותו האופן מבחינה קלינית. במידת הצורך יבוצעו בדיקות מעבדה לשלילת דלקת מפרקים או דלקת חוליות מקשחת וכן לא אחת ישנו צורך לעבור צילום גב או בדיקות הדמיה רפואיות דוגמת בדיקת CT או MRI.

טיפול בפריצת דיסק בצוואר

ברוב המקרים של פריצת דיסק בצוואר ניתן לטפל באופן שמרני. בין היתר מערך הטיפולים כולל שימוש בתרופות לשיכוך כאבים או תרופות להפחתת הדלקת, טיפולי פיזיותרפיה, חימום מבוקר של הצוואר, קיבוע של הצוואר עד להחלמה, חיזוק של שרירי הצוואר, הימנעות מהפעלת עומס על הצוואר ועוד.

עם זאת, במידה ומדובר על מקרה חמור שבו לא הושגה הקלה באופן שמרני או במקרים בהם מופיעים תסמינים נוירולוגיים חמורים וכאבים קשים שפוגעים באיכות החיים של המטופל, ייתכן כי יהיה צורך לבצע ניתוח. בניתוח ניתן להסיר את הדיסק הפרוץ ולהחליפו בדיסק מלאכותי וכן ניתן להסיר את הדיסק ולאחות בין החוליות באופן מלאכותי. ברוב המקרים הניתוח מבוצע בגישה קדמית, אם כי במקרים מסוימים ניתן יהיה לקבל גישה לעמוד השדרה מכיוון העורף.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן