פריצת דיסק כתוצאה מתאונת דרכים

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

תאונת דרכיםהדיסק הבין חולייתי מחבר בין זוג חוליות התוחמות אותו מלמעלה ומלמטה כשסך הכול לאורך עמוד השדרה ניתן למצוא דיסק אחד בין כל זוג חוליות למעט בין חולית אטלס וחוליית הציר (החוליות הראשונות בצוואר). כמו כן הדיסקים הבין חולייתיים הממוקמים בין החוליות של עצם העצב ועצם הזנב או עצם העוקץ עוברים תהליך של התנוונות והתגרמות במהלך ההתבגרות.

תפקידו של הדיסק הבין חולייתי לאפשר את התנועתיות והגמישות של עמוד השדרה ובנוסף לכך אחראי הדיסק לספוג חלק מהזעזועים העוברים לאורך עמוד השדרה במהלך היומיום. אי לכך ברוב המוחלט של המקרים הנזקים הנגרמים לדיסקים הבין חולייתיים נוצרים על רקע שחיקה חוזרת ונשנית של המבנים הסחוסיים.

למעשה בדרך כלל כאשר הגרעין הג'לטיני שבמרכז הדיסק מצליח לפרוץ את השכבות הסיביות העוטפות אותו, מצב המכונה פריצת דיסק, הפתולוגיה נוצרת לאורך שנים או לאורך חודשים מספר בהם הופעל לחץ רב מדי על הדיסק, עד שקרס תחת הנטל ונפרץ.

פציעה טראומטית מול שחיקה כרונית

חשוב לדעת כי לא אחת הדיסק נפרץ באבחה, כלומר בבת אחת וללא הכנה מוקדמת או תהליך ארוך ומתמשך שקדם לפריצה. כך לדוגמה הרמה פתאומית של משקל כבד מאוד עלולה להוביל לפריצת דיסק וכן פריצות דיסק נפוצות בקרב ספורטאים העוסקים בענפים שונים הקשורים לעומס חד ופתאומי על עמוד השדרה.

לצד טראומות לעמוד השדרה שמקורן בהפעלת לחץ מסיבי על הדיסק יש להזכיר תאונות שוות שיכולות לגרום לנזקים בעמוד השדרה בדגש על פריצת דיסק אך בנוסף לנזקים דוגמת שברים בחוליות למשל. הכוונה היא לנפילה מסולם, נפילה מפיגום או כמובן תאונת דרכים.

אילו דיסקים בין חולייתיים נמצאים בסיכון להיפצע בתאונת דרכים?

בדרך כלל הדיסקים הבין חולייתיים הממוקמים בעמוד השדרה החזי הם האחרונים להיפגע וזאת כיוון שהחוליות בעמוד השדרה החזי מקובעות למקומן הודות לכלוב הצלעות. למעשה זה אולי המקום לציין כי ככל שהאזור בעמוד השדרה נייד פחות, כך הסיכוי שלו להיפגע נמוך יותר בהתאם. בדומה לעמוד השדרה החזי, גם עמוד השדרה המותני ממעט בתנועה במהלך הישיבה שלנו ברכב, אם כי מופעל עליו משקל רב אותו מפעיל פלג הגוף העליון.

לעומת זאת עמוד השדרה הצווארי נייד לחלוטין במהלך הנסיעה ולכן אין זה פלא שהדיסקים הבין חולייתיים בעמוד השדרה הצווארי הם הראשונים להיפגע בתאונת דרכים, בעיקר כשמדובר בתאונה שבה תנועת הרכב הופסקה בפתאומיות. תנועת הראש קדימה ואחורה נקראת צליפת שוט ועלולה לגרום בהחלט לפריצה של דיסק על רקע עומס פתאומי שהופעל עליו מעוצמת הבלימה.

חשיבות הפניה לחדר מיון ישירות לאחר התאונה

רבים לא יודעים זאת, אך לא בכל מקרה שבו כתוצאה מתאונת דרכים התרחשה פריצת דיסק, ניתן יהיה להבחין בנזקים ישירות לאחר התאונה. לא אחת מפאת ההלם והבהלה עלולים לחלוף מספר ימים או יממה אחת בלבד שבהם הנפגע לא יחוש בתחושת כאב. אי לכך, יש לעשות ככל האפשר על מנת להתפנות לחדר מיון ולעבור את הבדיקות המתאימות בדגש על בדיקת CT במטרה לשלול או לאבחן נזק.

זכויות לאחר פגיעת גב בתאונת דרכים

הדבר חשוב הן במישור הבריאותי, הדיאגנוסטי והטיפולי והן במישור הקשור לחברת הביטוח. הכוונה היא לכך שאם בעתיד הנפגע ירצה להגיש תביעת נזיקין, יהיה עליו להוכיח כי מקור הנזק שנגרם לו בתאונת הדרכים שעבר, כשמן הסתם אם יתמהמה בביצוע הבדיקות, יקשה עליו להוכיח כי מקור הנזק אכן בתאונה.

לא כדאי להתמהמה זמן רב לאחר הפגיעה, על אף הקושי והכאב הרב, בתביעת הזכויות המגיעות לכם – בין אם זה מביטוח לאומי ובין אם זה מחברת הביטוח.

כל עוד המצב יחסית "טרי" קל יותר להוכיח כי התבצעה פגיעה ממשית המגבילה את הנפגע להמשיך בשגרת חייו בטרם התאונה. במידה ונסיבות התאונה קרו בהמלך העבודה, על אחד כמה וכמה שמגיעות לנפגע זכויות נוספות מתוקף פגיעה בעבודה.

ראו גם:

לא להזניח! כל מה שצריך לעשות עם כאב גב לאחר תאונה

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן