רשלנות רפואית באבחון

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

לפני כל החלטה על מתן טיפול רפואי יש לבצע אבחון. במסגרת האבחון בוחנים את ההיסטוריה הרפואית של המטופל, ומבצעים בדיקות בהתאם לתלונותיו במטרה לאתר את המחלה או הבעיה הבריאותית ולהתאים לה טיפול – בין אם זהו טיפול תרופתי, בין אם ניתוח ובין אם כל סוג של טיפול מתאים.

 

החשיבות של בחינת ההיסטוריה הרפואית בעת האבחון

כאשר רופא מבצע אבחון למטופל, הוא אינו יכול להסתפק בנתונים השטחיים שמספק המטופל, אלא שעליו להתעמק ולחקור את ההיסטוריה הרפואית של המטופל, לברר על מחלות רקע מהן סבל בעבר, להבין בדיוק מהן תלונותיו ומה התסמינים שחש.

בנוסף על הרופא לתשאל את המטופל על תפקודי מערכות הגוף השונות כדי לקבל כמה שיותר מידע כדי לקבל את האבחנה הנכונה ולהתאים את הטיפול ביעילות ובמהירות.

 

ביצוע בדיקה גופנית ובדיקות נוספות

מלבד ההיסטוריה הרפואית על הרופא גם לבצע בדיקה גופנית בצורה כמה שיותר יסודית, כאשר הממצאים שלו במהלך הבדיקה יכולים לסייע לתהליך האבחון ולשלול או לאשש מחלות מסוימות. תוך התבססות על הבדיקות, תלונות המטופל וההיסטוריה הרפואית שלו הרופא יחליט גם על בדיקות עזר נוספות.

לבדיקות הנוספות שהרופא יחליט לבצע יש משקל רב ובכוחן לאבחן מחלות ומצבים רפואיים, להעיד על קיומה של מחלה או בעיה כלשהי, או לחלופין לשלול אותה. בין הבדיקות הנוספות שהרופא יכול להפנות אליהן נמצאות בדיקות דם ובדיקות שתן, וכאשר אלו אינן מקדמות את האבחון הרופא יכול לשלוח לצילומים או בדיקות אולטרסאונד.

 

אבחנה מבדלת

התסמינים השונים יכולים להצביע על סוגים רבים של מצבים רפואיים ומחלות, לכן על מנת להגיע לאבחון נכון, הרופא נדרש לערוך אבחנה מבדלת, כלומר למצוא את הקשר בין התסמינים שהמטופל מתלונן עליהם לבין המחלה הספציפית ממנה סובל.

לעיתים הטיפול הנבחר אינו משיג את התוצאות הרצויות או מוביל לשיפור במצבו של המטופל, או אז הרופא יעריך את מצבו מחדש ובמקרה הצורך גם יפנה אותו לרופא מומחה.

 

החשיבות של עבודת צוות ושיתוף פעולה בין כל הגורמים הרפואיים

לאורך כל שלבי האבחון קיימת חשיבות רבה לשיתוף פעולה ומידע בין כל הגורמים המעורבים. באמצעות עבודת צוות כל הצדדים המעורבים ידעו פרטים על מצבו של המטופל, הטיפולים הרפואיים שעובר, תוצאות הבדיקות הרפואיות, האבחנות של הרופאים השונים ועוד. בדרך זו ניתן להימנע מטעיות הרות גורל ומקרים של רשלנות.

 

אבחון שגוי

לא כל אבחון שגוי יוגדר כרשלנות רפואית. רופאים הם בני אדם ויתכן מאוד שהרופא עבד לפי כל השלבים, אך שיקול הדעת שלו היה מוטעה. רשלנות רפואית באבחון תתקיים רק כאשר הטעות שביצע הרופא באבחון הייתה מאוד קשה וחורגת מאוד מהסטנדרט הרפואי ומגבולות הסביר.

כמובן שאבחון מוטעה עלול להוביל להשלכות חמורות החל בטיפול שאינו תואם למצבו הרפואי של המטופל, דרך טיפול מאוחר ועד היעדר כל טיפול כלל, מה שעשוי להשפיע באופן קריטי על סיכויי החלמתו של החולה.

 

אבחון מאוחר

יש חשיבות רבה גם לזמן האבחון. איחור באבחון יכול להיות בעל השפעה הרת גורל על מצבו של המטופל ועל אופייה של מחלתו. ככל שהאבחון יתבצע בשלב מוקדם של המחלה כך גדל הסיכוי להחלמה, לעומת איחור באבחון אשר גורם למחלה להחריף ולתופעות קשות יותר להופיע. בנוסף, ככל שהאבחון יתבצע בשלב מאוחר כך סיכויי ההחלמה יקטנו, והטיפול יהיה קשה יותר משמעותית.

 

חשיבותו של האבחון

לאבחון הרפואי ישנה חשיבות רבה מהמון בחינות. אבחון מוטעה יכול לפגוע באיכות חייו של המטופל, בתפקודים שלו, לגרום לו לעבור טיפולים שלא לצורך, לעיתים אך יחמיר את מצבו. ישנם טיפולים אשר עשויים לגרום למטופל המון סבל, סבל מיותר שהיה יכול להימנע ממנו אילו האבחון היה נכון.

 

האם כל אבחון שגוי יוגדר כרשלנות?

כמובן שלא כל אבחון שגוי יהיה רשלנות, לעיתים ישנם מקרים קשים לאבחון והגורמים הרפואיים יתחילו עם סוג מסוים של טיפול, ובמידה והטיפול אינו עוזר תתבצע אבחנה מבדלת ובהתאם יבחר טיפול אחר. המון פעמים רופאים מבצעים אבחון על דרך השלילה, כאשר כל עוד פועלים בהתאם לנוהל הרפואי הסביר והמקובל ומופעל שיקול דעת, גם אם מוטעה, התנהלותם לא תחשב לרשלנות.

כמובן שתמיד כדאי שהרופא יתנהל בשקיפות, וישתף את המטופל באבחנה, כדי שהמטופל יהיה מודע לסיכונים ולדברים שחשוב לדעת, ויעדכן את הרופא בכל מידע רלוונטי שיעזור להתאים לו טיפול רפואי. וכמובן שאם קיים חשש לרשלנות רפואית, מומלץ להתייעץ עם עורך דין.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן