רשלנות רפואית באבחון או טיפול בבלט דיסק

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

רשלנותרוב הציבור מכיר את הדיסק הבין חולייתי בעיקר בשל מצב רפואי הנקרא "פריצת דיסק", אך רבים לא יודעים שלפני שהדיסק הבין חולייתי נפרץ, עלול להיווצר מצב מקדים, הנקרא בלט דיסק.

הדיסק הבין חולייתי, הממוקם בין כמעט כל זוג חוליות בעמוד השדרה, מורכב משני אלמנטים מרכזיים: טבעות סיביות וגרעין ג'לטיני הממוקם במרכז השכבות העוטפות אותו מכל כיוון.

כאשר הלחץ המופעל על הדיסק הבין חולייתי גבוה מכפי יכולתו לשאת, הגרעין מתחיל ללחוץ על הקליפות הסיביות. אם הגרעין הג'לטיני מצליח לפרוץ את השכבות ולזלוג החוצה, מתרחשת הלכה למעשה פריצת דיסק. אם הדיסק משנה את צורתו ומתעוות בשל הלחץ הנוצר על הטבעות הסיביות, אבל הגרעין המרכזי לא הצליח לפרוץ אותן לחלוטין, מצב זה מוגדר כבלט דיסק.

היעדר אבחון או אבחון שגוי של בלט דיסק

על מנת למנוע את ההתקדמות של מצב זה, יש לספק למטופל הנחיות ברורות להימנעות מהפעלת לחץ על הדיסק, הכוללות לדוגמה הנחיות להימנעות מישיבה ממושכת ללא הפסקות, הימנעות מנשיאות משקלים כבדים, הימנעות מהתכופפות במנח מסוים ועוד. אבחון שגוי של בלט הדיסק עלול לגרום להתעלמות ממצב מסוכן זה, שיכול להחמיר עד כדי פריצת דיסק.

כמו כן כדאי לציין בהקשר זה כי במקרים מסוימים התסמינים של בלט הדיסק יכולים לבוא לידי ביטוי בדרגת חומרה גבוהה יותר מפריצת הדיסק וזאת כיוון שהתסמינים מושפעים בעיקר מהאופן שבו הדיסק לוחץ על סיבי העצבים בעמוד השדרה. אי לכך, אבחון שגוי של בלט דיסק, עלול לגרום למטופל לסבול מכאבים חמורים ואפילו להוביל לנזקים בלתי הפיכים לסיבי העצבים בעמוד השדרה.

כך לדוגמה בלט דיסק חמור באזור עמוד השדרה המותני עלול לגרום לתסמונת זנב הסוס, הבאה לידי ביטוי בלחץ מסיבי על סיבי עצבים, שיכול להוביל לנזק בלתי הפיך לעצבים המעצבבים את סוגרי פי הטבעת, הקרסוליים, כפות הרגליים, הירכיים ועוד. תסמונת זנב הסוס היא מצב מסוכן, המחייב ביצוע של ניתוח חירום וכל עיכוב באבחון, עלול לגרום לעיכוב הטיפול ולהגדלת הסיכוי לנכות צמיתה.

רשלנות רפואית בטיפול בבלט דיסק

בבלט דיסק ניתן לטפל במגוון רחב של אמצעים כשחלק מהם שמרניים יותר כמו לדוגמה פיזיותרפיה או הזרקת סטרואידים להפחתת מדדי הדלקת והבצקת וחלקם רדיקליים יותר כמו לדוגמה ניתוח להסרת הדיסק או לכריתה חלקית של הדיסק. כל אחד ואחד מהטיפולים שהוזכרו לעיל, יכול לגרום לתופעות לוואי שליליות ולסיבוכים מסוימים כשלעתים לא ניתן למנוע את הנזק.

עם זאת, במקרים לא מעטים מתברר כי את הנזק שנגרם בעקבות הטיפול, ניתן גם ניתן היה למנוע וכי המקור לנזק הוא בטיפול רשלני. במקרים האלו קיימת עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

כיצד ניתן להוכיח כי אכן התקיימה רשלנות רפואית?

על מנת להוכיח כי התקיימה רשלנות רפואית בטיפול או אבחון במטופל שסובל מבלט דיסק, יש להוכיח שלושה אלמנטים ברורים להלן:

  • ההתנהלות בעניינו של התובע בוצעה ברשלנות – הכוונה היא לאבחון בלט הדיסק, לטיפול בבלט הדיסק או למעקב אחר המטופל, לאורך תקופת הטיפול.
  • התובע סובל מנזקים – יש להוכיח כי אכן התובע סובל מנזקים ובמידת הצורך להעריך אותם באחוזי נכות.
  • ישנו קשר סיבתי בין הרשלנות לבין הנזק שנגרם לתובע – חשוב להבין כי במקרים מסוימים, אכן נגרמו לתובע נזקים ואכן התקיימה חריגה מהפרוטוקולים הרפואיים המקובלים, אך בפירוש לא קיים קשר בין החריגה מהפרוטוקולים לבין הנזק שנגרם למטופל.

להתייעצות עם עו"ד בעל ניסיון בנושא רשלנות רפואית הכנסו לאתר blinds.org.il

פגיעה באוטונומיה של המטופל

עד כה עסקנו אך ורק במקרים בהם הרשלנות הרפואית גרמה לנזקים בריאותיים. כעת נתייחס למצבים בהם ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית, גם ללא הוכחת נזק. ובכן, לפני שמטפלים במטופל יש להסביר לו בנוגע לאופן שבו יתבצע הטיפול ולפרט באוזניו בנוגע לאלטרנטיבות השונות העומדות בפניו, בהן באפשרותו לבחור.

כמו כן יש להסביר לו אודות הסיכונים השונים שיש עליו ליטול, על סיכויי ההצלחה של הטיפול, על התוצאות המצופות מהטיפול ועוד. כאשר פרוטוקול זה לא מתבצע באופן מלא וכאשר המטופל לא מקבל את כל המידע הרלוונטי ולא נותן את הסכמתו רק לאחר שהבין את כל שיש להבין בנוגע לטיפול, ייתכן מאוד כי יש בידיו עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן