רשלנות רפואית באבחון או בטיפול בבעיה בעצם הזנב

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

gavעצם הזנב (עצם העוקץ) ממוקמת בחלק התחתון ביותר של עמוד השדרה. את עצם הזנב מרכיבות ארבע חוליות ששלוש מהן התאחו לעצם אחת. העצם מחוברת במפרק בחלק העליון שלה לעצם העצה וככל הנראה היא מהווה שריד לזנב שקיים בעוברים האנושיים בשבועות הראשונים להתפתחותם ובחלק מבעלי החוליות. בעצם הזנב אוחזים מספר שרירים כשבין היתר מדובר בשרירי העוקץ ובשרירי העכוז הגדול.

המפרק הסחוסי המחבר בין עצם העצה לעצם הזנב ניחן בטווח תנועה מוגבל מאוד ולכן בדרך כלל התסמינים של בעיות בעצם הזנב לא יבואו לידי ביטוי בבעיות בתנועתיות של חלק זה בעמוד השדרה אלא בכאבים בדרגות חומרה שונות בעצם או ברקמות הסמוכות אליה. במאמר זה נפרט אודות כמה מקרים בהם רשלנות רפואית יכולה לבוא לידי ביטוי בהקשר של עצם הזנב.

רשלנות רפואית באבחון בעיות בעצם הזנב

כאשר אדם מגיע לרופא ומתלונן על כאבים בעצם הזנב, יש לעשות כל שניתן על מנת לאבחן את המקור לכאבים. עם זאת, בחלק ניכר ולמעשה ברוב המוחלט של המקרים, המקור לכאבים הוא פגיעה או מכה בעצם הזנב ותו לא. במקרים האלו בדרך כלל נהוג לטפל באופן שמרני ללא התערבות רפואית כשהכוונה לטיפול הכולל הימנעות מגרימת כאב תוך הישארות בפעילות.

בהתאם לכך, במקרים רבים מאוד המטופל נשלח חזרה לביתו, מבלי שהוא מקבל הפניה לביצוע בדיקות מתקדמות כמו לדוגמה בדיקות הדמיה רפואיות ובמקרים האלו ייתכן מאוד שתתפספס אבחנה חשובה. כך לדוגמה, הכאבים יכולים להתפתח על רקע של גידול סרטני בעצם או ברקמות הסמוכות לעצם. במקרה הזה, ישנה חשיבות עליונה לאבחן את הבעיה בשלב כמה שיותר מוקדם, שכן כל עיכוב בתחילת הטיפול יכול להיות הרת אסון.

רשלנות רפואית באבחון יכולה לפיכך לבוא לידי ביטוי הן באי ביצוע הבדיקות המתאימות, חרף התסמינים הרלוונטיים אך באותו האופן יכולה גם לבוא לידי ביטוי בפענוח שגוי של הממצאים ופספוס האבחנה הנכונה. חשוב לציין בנקודה זו כי ישנם מקרים בהם הכאבים בעצם הזנב מוקרנים אליה מרקמות אחרות. כך למשל לעתים מתברר כי מקור התסמינים בעצם הזנב, במערכת העיכול, במערכת הרבייה, באזורים אחרים בעמוד השדרה ועוד.

רשלנות רפואית בטיפול בעצם הזנב

הרשלנות הרפואית בטיפול יכולה לבוא לידי ביטוי בשני מצבים עיקריים להלן:

  • טיפול רשלני שגרם לנזק בעצם הזנב – פגיעה בעצם הזנב יכולה להתרחש בעקבות רשלנות רפואית בלידה למשל.
  • טיפול רשלני בבעיה קיימת בעצם הזנב, שגרם להחמרת המצב או לנזק שלא היה קיים קודם לכן בעצם הזנב או ברקמות הסמוכות – אמנם כל טיפול רפואי כרוך בסיכון מסוים, אך בעוד שבמקרים מסוימים לא ניתן היה למנוע את הנזקים, הרי שבמקרים לא מעטים, המקור לסיבוכים ברשלנות רפואית.

על מנת לנצח בתביעה שמוגשת בגין רשלנות רפואית בטיפול, יש להוכיח כי התקיימו שלושה גורמים מרכזיים להלן:

  • ראשית יש להוכיח כי הרופא שטיפל בתובע חרג מהפרוטוקולים המקובלים בתחום, נכון לזמן שבו אירע המקרה.
  • לאחר מכן יש להוכיח כי המטופל אכן סובל מנזק בריאותי ובמידת האפשר, להעריך אותו באחוזי נכות.
  • בסופו של דבר יש לקשור את הנזק שנגרם למטופל בהתנהלות הרשלנית בקשר של סיבה ותוצאה, כלומר להוכיח כי ההתנהלות הרשלנית הובילה לנזק וכי ניתן היה למנוע את הנזק לו הטיפול היה מבוצע לפי הפרוטוקולים הרפואיים המקובלים.

שימו לב – במקרים מסוימים טיפול רשלני בעצם הזנב עלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים לסיבי עצבים בעמוד השדרה ואפילו להוביל לנכות, אובדן השליטה על הסוגרים ועוד.

מאמרים נוספים בנושאי זכויות ורשלנות:

מרכז המידע הישראלי לרשלנות רפואית

רשלנות רפואית ופריצת דיסק

רשלנות באבחון וטיפול בכאבי גב

אחוזי נכות בשל פריצת דיסק

אחוזי נכות וקבלת זכויות עקב עקמת בגב

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן