שיקום פציעות ספורט – גב, רגליים, גפיים ועוד

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

פציעת ספורטהמטרה הכללית של תהליך השיקום היא להחזיר את הספורטאי או המתאמן הפצוע לשגרת אימונים, למקסם את ביצועיו ולמנוע הישנות של פציעות באותו האזור. למהירות הטיפול מרגע הפציעה קיימת חשיבות רבה וזאת באמצעות טכניקות המותאמות לסוג הפציעה.

סוגי פציעות ספורט

העיסוק בספורט כרוך בפציעות כמו חבלה או פציעות מאמץ נשנה. רוב הפציעות ניתנות לטיפול עצמי אולם חלקן מצריכות התייחסות והתערבות רפואית מקצועית. פציעות ספורט שכיחות כוללות שברים, דימום, פגיעה במפרק, פציעת שרירים, גידים ורצועות, פציעות של הבורסה, פגיעה עצבית, התייבשות ומכת שמש.

חלק ניכר מפציעות הספורט נגרמות בגין חבלה טראומטית המלווה בשטפי דם, שריטות, מתיחות שרירים ושברים, פריקות וחבלות בעמוד השדרה והראש.

מרבית הפציעות הן פגיעה ברצועות התומכות בפרקים ובשרירי הגוף. פגיעה ברצועה נקראת נקע ואילו פגיעה בשרירי או בגיד מכונה בשם מתיחה.

פציעת ספורט נוספת נגרמת כתוצאה מהפעלת עומס גבוה החושף את הספורטאי לנזקים ממאמץ נשנה. פציעה מסוג זה תחילה אינה מלווה בתסמינים אם כי בשלבים מאוחרים יותר התחושה התקינה מתחלפת עם כאב, נוקשות, התפתחות תהליך דלקתי, נפיחות, מוגבלות תנועה ועוד. הפציעות הנפוצות בגין מאמץ חוזר כוללות פגיעה במערכות שריר ושלד, חבלה בעצבים, בגידים, ברצועות, בפרקים, בדיסקים הבין חולייתיים ובסחוסים.

טיפול עצמי

רוב פציעות הספורט אינן מצריכות ניתוח או מענה תרופתי לפגיעה. המנעות מכאב היא האמצעי העיקרי המזרז את הריפוי התנהגות נכונה בשלבים הראשונים לאחר הפציעה היא קריטית לצורך ריפוי עצמי. ככלל, מנוחה במיטה אינה מומלצת שכן די מהר היא גורמת לנזקים ומאיטה את ריפוי האזור הפגוע. הכלל הבסיסי הוא המנעות מכאב וביצוע פעולות המקדמות כאב. במידת הצורך תדרש חבישה מקומית ושימוש בעזרים חיצוניים כמו קביים לפרקי זמן מוגדרים.

פציעה מצריכה פנייה לגורם רפואי במקרים בהם מתוארים כאבים חריפים, נפיחות או הרדמות של אזור מסויים בגוף, אובדן יציבות והתעוותות של מפרק בגוף. חשוב לזכור כי טיפול נכון ואבחון מוקדם מסייעים בתהליך הריפוי ועשויים למנוע הישנות של הפציעה.

פיזיותרפיה

טיפול פיזותרפי משמש כאמצעי לשיקום פציעות ספורט.  הטיפולים מורכבים מטיפול בגלי הלם, תרפיה ידנית, ויברציות, דיקור יבש, טיפול בחום וקור ושימוש בעזרים כמו חבישות טייפ ספורטאים.

טיפול כירופרקטי

בכול עיסוק בספורט קיים סיכון להיפצע. למרבה ההפתעה ניתן להיפצע גם מענפי ספורט מעודנים כמו יוגהאו אפילו הליכה מהירה. כיום בוחרים רופאים רבים לשלב טיפולי כירופרקטיים במסגרת תהליך שיקומי על פי תכנית מותאמת וזאת במטרה להחזיר את המטופל לאורח חיים פעיל ולהפחית את הסיכון להישנות הבעיה.

כירופרקטיקה עוסקת בטיפול ומניעה של בעיות שמקורן במערכת השריר והשלד. טיפול זה מתבצע באמצעות פעולה ידנית לשחרור החוליות ושחרור הכאב. הכירופרקט מאתר את שורש הבעיה בעמוד השדרה, מטפל בסטיות במיקום החוליות ומסיר לחצים המופעלים על העצב. תכנית הטיפול כוללת מגוון תרגילים שמטרתם שיקום מלא בחדר כושר או יישום של תרגילים בבית באופן עצמאי.

תהליך השיקום וההחלמה

השאיפה העיקרית היא לשקם ולהחזיר את האזור הפגוע לפעילות שגרתית ואף פעילות ספורטיבית. תהליך השיקום כולל השבת האיזון השרירי, שיפור טווח תנועה ויציבות. כמו כן, המטפלים עוסקים בהכוונת המטופל בביצוע תנועות נכונות המפחיתות את הסיכון לפציעות חוזרות ולמניעת כאב וחוסר נוחות.

תקופת הריפוי וההחלמה משתנים בהתאם לסוג הפציעה. קיפוי של פציעות ברקמות רכות עשוי להמשך כשישה שבועות ואילו כאשר מדובר בפציעות כרוניות תקופת הריפוי עשויה להמש כשישה חודשים. ריםוי ושיקום של שברים נע בין 6 שבועות לארבעה חודשים.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן