מהם התסמינים החמורים ביותר של פריצת דיסק?

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאב עזלמעלה מ-25% מכאבי הצוואר וכאבי הגב התחתון נובעים מנזק שנגרם לדיסק בין חולייתי. אמנם הכאב הוא התסמין המרכזי של פריצת דיסק, אך לא אחת הכאב מופיע בדרגת חומרה נמוכה מאוד וכן במקרים רבים הכאב אינו התסמין היחיד. מעבר לכך, הרי שבחלק לא מבוטל של המקרים הכאב הוא לא התסמין החמור ביותר.

במידה והדיסק הבין חולייתי שנפרץ לוחץ על שורש עצב בחוט השדרה העובר בין חוליות הגב, עלולות להיות לכך השלכות חמורות ביותר כפי שנפרט במאמר זה.

חוט השדרה הוא למעשה ההמשך הישיר של המוח ולפיכך מהווה חלק חשוב במערכת העצבים המרכזית. באמצעות העצבים המרכיבים את חוט השדרה נוצר הקשר החשוב בין המוח לבין איברי הגוף השונים. חוט השדרה מאפשר למוח לקבל מידע סנסורי מאיברי הגוף השונים וכן מאפשר למוח לשלוח פקודות מוטוריות לשרירי הגוף.

התסמינים הנוירולוגיים החמורים הנובעים מפריצת דיסק

לאור זאת, ניתן להבין כי פגיעה בעצבי חוט השדרה יכולה להוביל מצד אחד לפגיעה סנסורית ומצד שני לפגיעה מוטורית כשלא אחת שתי הפגיעות מופיעות במקביל. כמו כן חוט השדרה מחזיק בשליטה עצמאית על מספר רפלקסים ואם לא די בכך, הרי שחוט השדרה מעורב ביכולת השליטה על מגוון פעולות הניחנות במחזוריות, כמו למשל הליכה.

במאמר שלפניכם נפרט אודות התסמינים החמורים ביותר שיכולים להתעורר בעקבות לחץ המופעל על עצבים הממוקמים בחוט השדרה על ידי דיסק פרוץ.

מאז שנת 2005, מאובחנים מדי שנה בישראל בין עשרים לשלושים חולים הסובלים מפגיעה בחוט השדרה, שרובם המכריע גברים (82%). כשלושים וחמישה אחוז מהמקרים הם תוצאה של תאונות דרכים והיתר הם תוצאה של תאונות ספורט, נפילות ופציעה מבצעית.

אובדן השליטה על הסוגרים

פגיעה בחוט השדרה בדגש על פגיעה בחלק התחתון שלו העובר בעמוד השדרה המותני יכולה לגרום להפרעות שונות בעצבוב של מערכת העיכול ושלפוחית השתן.

אובדן מוחלט של השליטה על הסוגרים הוא המצב החמור ביותר האפשרי, אך פגיעה ביכולת השליטה על הסוגרים יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של דרגות חומרה. בין היתר פריצת דיסק יכולה להתבטא למשל בדליפת שתן קלה, בפגיעה בשליטה על שלפוחית השתן אך לא בפגיעה בשליטה על מערכת העיכול ועוד.

בחלק מהמקרים ניתן לעבור תהליך שיקום לאחר הפגיעה ולהחזיר לחולה חלק מהיכולות שאבדו לו, אך במקרים לא מעטים הנזק שנגרם לחוט השדרה הוא בלתי הפיך. כמו כן במקרים מסוימים ניתן לעצור את הנזק בזמן ולמנוע פגיעה באופן מוחלט בשליטה על הסוגרים.

שיתוק בידיים וברגליים

אחד התסמינים החמורים ביותר של פגיעה בחוט השדרה שמקורה בפריצת דיסק הוא שיתוק בשרירי הידיים והרגליים. האופי הספציפי של התסמין משתנה בהתאם למיקום של העצב הפגוע.

פגיעה בשורש עצב הממוקם בחלק התחתון של עמוד השדרה יכולה להוביל לשיתוק מלא או חלקי בשרירי הרגליים ואילו פגיעה בשורש עצב בחלק העליון של עמוד השדרה יכולה לגרום לשיתוק בידיים ובחלק העליון של הגוף באופן כללי אך במקרים החמורים ביותר פגיעה כזו יכולה להוביל לשיתוק מלא, החל מהנקודה שבה התרחשה הפריצה וכלה בכפות הרגליים.

תסמינים נוירולוגיים נוספים

תסמינים נוירולוגיים נוספים יכולים לבוא לידי ביטוי בתחושות דגדוג, עקצוץ או נימול באזורים שונים בגוף, הופעה של כאבי ראש כרוניים בדרגות עוצמה שונות, היחלשות של שרירים בידיים ובגפיים, פגיעה ברפלקסים שיכולה להיות קלה יחסית או חמורה ביותר ועוד.

אי שליטה על הסוגרים, איבוד תחושה ברגל ועוד.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן