מהי תסמונת זנב הסוס?

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

תסמונת זנב הסוסתסמונת זנב הסוס היא מצב חירום רפואי בעל פוטנציאל לגרום לנזק בלתי הפיך ללוקים בו. זנב הסוס הוא שמה של צומת עצבית חשובה הממוקמת בחלקו התחתון של עמוד השדרה.

הצומת העצבית היא למעשה מבנה המורכב משורשי עצבים שמקורם בחלקים העליונים של חוט השדרה. מבנה זה קיים ברוב החולייתנים כשבאדם הוא מורכב מזוגות 2-5 של העצבים הלומבריים (המותניים), מזוגות 1-5 של העצבים הסרליים (העציים) וזוג אחד בלבד של עצבים קוקסיגליים.

כל העצבים הנזכרים מעלה אחראיים לעצבוב מוטורי של כפות הרגליים, הקרסוליים, הירכיים, הברכיים, הסוגר החיצוני של פי הטבעת והסוגר הפנימי של פי הטבעת. כמו כן העצבים הנ"ל מעצבבים באופן חלקי את שלפוחית את השתן ומעצבבים סנסורית את חיץ הנקבים. בתסמונת זנב הסוס העצבים המרכיבים את זנב הסוס נפגעים כתוצאה מגורמים שונים.

הגורמים לתסמונת זנב הסוס

ברוב המקרים תסמונת זנב הסוס מתרחשת בעקבות נזק לדיסק מותני כשבדרך כלל מדובר על בלט דיסק או פריצת דיסק. הדיסק הבין חולייתי הוא מבנה טבעתי שניתן למצוא כמעט בין כל זוג חוליות בעמוד השדרה, מהצוואר ועד למותניים. במקרים שבהם מופעל עומס רב על הדיסק הבין חולייתי, הוא עלול להתעוות עד כדי כך שהגרעין הצמיגי שלו פורץ דרך השכבות הסחוסיות התוחמות אותו. הזליגה של הגרעין יכולה לגרום לפגיעה בעצבים המרכיבים את זנב הסוס.

גורמים נוספים שיכולים להוביל לתסמונת זנב הסוס הם למשל תזוזה של חוליה, שבר של חוליה, פגיעה בשכבת המיאלין העוטפת את האקסונים, דלקת מקומית בעצמות באזור זנב הסוס ועוד.

התסמינים של תסמונת זנב הסוס

מאחר ומדובר על צומת עצבית שהעצבים העוברים בה אחראיים לעצבוב של איברים שונים בגוף, הרי שהתסמינים המרכיבים את התסמונת רבים ומגוונים. בין היתר התסמונת יכולה לבוא לידי ביטוי בכאבים חמורים לאורך הרגליים, בעכוזים, באיברי הרבייה, ברקטום ובגב. כמו כן התסמונת יכולה לבוא לידי ביטוי באובדן השליטה על הסוגרים, באובדן הרפלקסים בקרסול ובברך, באובדן התחושה, נימול, עקצוצים או חולשה באחת הרגליים או בשתי הרגליים ועוד.

באופן עקרוני התסמינים יכולים להיות חלשים מאוד ולבוא לידי ביטוי באופן כרוני, אך במידה ומדובר על תסמינים המופיעים באופן פתאומי ובדרגת עוצמה גבוהה, יש לגשת בדחיפות לבית חולים לקבלת עזרה רפואית.

איבחון התסמונת

במידה ואדם מגיע לרופא המשפחה, לאורתופד או לחדר מיון עם תלונות על תסמינים שונים שיש בהם כדי להעלות את החשד לכך שהוא סובל מתסמונת זנב הסוס, יש לבצע באופן מידי בדיקת MRI או בדיקת CT על מנת לאבחן או לשלול את התסמונת. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שכל שנייה שבה מתמהמהים בהגשת הטיפול, עלולה לעלות למטופל ביוקר.

כיצד מטפלים בתסמונת זנב הסוס?

במידה ותסמיני התסמונת הופיעו באופן פתאומי ומהיר, החולה יצטרך לעבור ניתוח חירום על מנת להסיר את הלחץ הרב המופעל על שורשי העצבים באזור. הניתוח צריך להתבצע תוך עשרים וארבע עד ארבעים ושמונה שעות לכל היותר מהרגע בו הופיעו התסמינים. ככל שהניתוח יבוצע מאוחר יותר, כך הסיכוי שיתרחש נזק תמידי לעצבים גבוה יותר.

לאחר הניתוח החולים עוברים תקופת שיקום שבה הם לומדים כיצד להסתגל למצבם החדש שמשתנה מחולה לחולה. במקרים מסוימים החולים לא יוכלו לעמוד על רגליהם וייאלצו ללמוד כיצד להתנייד בעולם באמצעות כיסא גלגלים אך במקרים אחרים הנזק יהיה מינורי יותר ויהיה עליהם רק ללמוד מחדש כיצד להפעיל את שרירי שלפוחית השתן.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן