טיפול בבעיות גב

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

טיפול בבעיות גבאנשים רבים סובלים מבעיות גב שונות כמו פריצת דיסק או בלט דיסק, התפתחות של לורדוזיס או כיפוזיס ובמקרים חמורים אף התעקמות של עמוד השדרה. בעיות גב הן דבר לא פשוט שכולל כאבים חזקים. על טיפול בבעיות גב נרחיב במאמר הבא. 

 

טיפול בבעיות גב- אבחון

אחד הדברים החשובים ביותר בטיפול בבעיות גב הוא אבחון הבעיה. בעיות גב יכולות להיגרם ממספר גורמים שונים ולכן חשוב לאבחן את מקור הבעיה על מנת לדעת כיצד לטפל בה באופן הנכון ביותר. 

אל תנסו לאבחן את עצמכם אלא לכו לגורם מוסמך כמו אורתופד או פיזיותרפיסט. על מנת לקבל את הטיפול המתאים לכם ביותר שישיג לכם הקלה בכאבים מהם סובלים חשוב מאוד לאבחן את הבעיה. 

טיפול בבעיות גב- הגורמים השונים לבעיות גב

כפי שציינו, יש גורמים שונים שגורמים לבעיות גב. ריכזנו לכם חלק מהם- 

  • שרירים חלשים

כאשר עושים פעולות שונות כמו ישיבה, הליכה, הרמת משאות ועוד, מפעילים שרירים שונים המסייעים להפחית את הלחץ והעומס מעמוד השדרה. בין השרירים הללו יהיו שרירי הגב, שרירי השוקיים, שרירי הירכיים, שרירי הבטן ועוד. כאשר השרירים שלנו חלשים, העומס שמופעל על עמוד השדרה מתגבר והדבר מגדיל את הסיכון לסבול מבעיות גב ומכאבי גב. 

  • פריצת/ בלט דיסק

הדיסק הבין חולייתי הוא מבנה סחוסי הממוקם בין כל זוג חוליות בעמוד השדרה. הדיסק מורכב מגרעין בעל מרקם צמידי או ג'לטיני עטוף בשכבות. לעתים, מופעל לחץ רב על הדיסק והחומר הג'לטיני שמרכזו מפעיל לחץ על השכבות העוטפות אותו ודוחק אותן. כאשר הלחץ גבוה מידי הדיסק יבלוט כלפי תעלת השדרה (בלט דיסק) ובמקרים מסוימים החומר הג'לטיני אף יפרוץ החוצה (פריצת דיסק).

  • עודף משקל

השמנת יתר ועודף משקל בעיקר באזור הבטן, עלולים לגרום לכאבי גב תחתון בעקבות הפעלת עומס על עמוד השדרה. השמנה תפוחית היא השמנה בה עיקר מסת השומן ממוקם באזור החזרה והבטן והשמנה אגסית היא השמנה בה רוב רקמת השומן מתרכזת באזור הישבן והירכיים. ההשמנה המסוכנת יותר לגב היא השמנה תפוחית. 

  • הריון

במהלך ההיריון ניתן לסבול מכאבי גב חזקים. במהלך ההיריון, הגוף שעובר שינויים רבים וחלה עלייה במשקל. אלה עלולים לגרום לעומס רב על עמוד השדרה. הנשים שנושאות משקל רב, מגדילות את הקשת הגבית וכתוצאה מכך עלול להתפתח לורדוזיס. יש לקחת בחשבון שבקרב נשים רבות הכאבים עלולים להתגבר במהלך הלילה ולהפריע למהלך התקין של השינה. 

  • מזרון לא מתאים

כאשר ישנים על מזרון לא טוב הדבר עלול לגרום לבעיות גב. כאשר המזרון לא מספק תמיכה טובה תנוחת השינה תהיה לא טובה, יהיה מאמץ לשרירים ואף עלולה להיגרם עקמת בעמוד השדרה. 

אם אתם סובלים מכאבי גב בגלל מזרון מומלץ לחפש מזרון בדרגת קושי בינונית. מחקרים מצאו כי שינה על מזרון בדרגת קושי בינונית מובילה לפחות כאבים משינה על מזרון רך. מזרון קשה למחצה מאפשר תמיכה על חלקי הגוף השונים ומאפשר לכתפיים ולאגן לשקוע מעט. 

למי שסובל מכאבי גב תחתון מומלץ לישון על הגב ולהניח כרית מתחת לברכיים על מנת להקל על הכאבים. ניתן אף לבחור במיטה מתכוונת עם ראש וברכיים מורמים. 

  • דלקת חוליות

דלקת פרקים המשפיעה על עמוד השדרה ולעתים גם על המפרקים שבין עמוד השדרה ואגן הירכיים. הסימפטומים של דלקת זו כוללים כאבים ונוקשות בגב התחתון ובישבן. 

  • סרטן וגידולים בעמוד השדרה

חולים הסובלים מגידולים בעמוד השדרה, או מסוגי סרטן באיברים הפנימיים כמו סרטן הלבלב, התריסריון, הרחם, המעי הגב, צוואר הרחם, השחלה או בקרביים עלולים לסבול מכאבי גב חזקים. הסימפטומים השכיחים כוללים כאבים בגב התחתון או באמצע הגב. בדרך כלל הכאבים מחמירים כששוכבים פרקדן ובשעות הלילה. 

 

גורמים שונים שגורמים לבעיות גבטיפול בבעיות גב- מנוחה

כל פעולה שאנו  מבצעים מפעילה את שרירי הגב. גם כאשר שרירי הגב חזקים הם צריכים מנוחה. לעתים כאשר מתפרצים כאבי גב ניתן לטפל בהם על ידי מנוחה. עם זאת שימו לב לא להימנע מביצוע פעולות. מחקרים רבים הוכיחו כי פעולות פשוטות כמו הליכה, שחייה קלה וכדומה יכולות לעזור באופן משמעותי להעביר את הכאב. עם זאת אין לבצע פעולות ספורטיביות ממושכות בשביל לא להחמיר את הכאב. 

 

טיפול בבעיות גב- תנוחות שינה נכונות

  • שינה על הגב- תנוחת השינה הטובה ביותר היא שינה על הגב עם כרית קטנה ומוצקה מתחת לברכיים. כך ניתן לשחרר את הלחץ מעמוד השדרה ולשמור על הקימור הטבעי של הגב התחתון.
  • שינה על הצד- כאשר ישנים על הצד, מומלץ להניח כרית מוצקה בין הברכיים. ניתן להקל על המתח במפרק הירך ובגב התחתון. 
  • שינה על הבטן- בשינה על הבטן, ההמלצה היא להניח כרית שטוחה מתחת לבטן והאגן. הכרית עשויה להפחית את המתח המופעל על עמוד השדרה. 

 

טיפול בבעיות גב- שיפור יציבה

גורם בולט לבעיות גב הוא יציבה לא נכונה. כאשר מקפידים על יציבה נכונה ניתן למנוע בעיות גב. יציבה נכונה מתאפשרת כאשר עמוד השדרה מעוקל מעט פנימה, הגב העליון פונה מעט החוצה והצוואר מופנה מעט פנימה. נסו לשמור על כתפיים מאוזנות, לא להבליט את החזה ולא למשוך את הכתפיים יותר מידי. כמו כן שמרו על ראש ישר ומאוזן עם הגוף. 

טיפול בבעיות גב- סביבה עבודה

אנשים רבים שעובדים בעבודה משרדית יושבים לא נכון במשך שעות רבות. ריכזנו מספר טיפים לישיבה נכונה- 

  • לשבת כשהגב בתנוחה יציבה ולהניע אותו קרוב לשולחן על מנת לשמור על עמוד השדרה טבעי. 
  • יש לוודא שהגב העליון ישר וכי הכתפיים נינוחות. 
  • שמרו את הברכיים גבוהות מעט מהירכיים. 
  • יש להשאיר את הרגליים במצב שטוח על הרצפה. 
  • הימנעו מישיבה מתוחה לזמן רב. מומלץ מידי שעה לעמוד ולהתנועע מעט על מנת למתוח את השרירים. 
  • בצעו מתיחות עדינות- הניעו את הגב מדי פעם קדימה ואחורה על מנת למנוע התכווצויות. 
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:

טיפול בבעיות גב

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן