ניתוחי עמוד השדרה

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים


בעשורים האחרונים חלו פריצות דרך רבות בתחום ניתוחי עמוד השדרה. הודות לטכניקות כירורגיות חדשות ולפיתוח של כלי ניתוח מתקדמים, ניתן כיום לטפל במגוון רחב של פתולוגיות שבעבר לא הייתה כל אפשרות לטפל בהן.

בנוסף הודות להתקדמות האדירה בתחום ניתוחי הגב, שיעור הסיבוכים הפוסט ניתוחיים בימינו נמוך מאי פעם ושיעור ההצלחה של הניתוחים גבוה ביותר. במאמר שלפניכם נפרט אודות פתולוגיות שונות בעמוד השדרה שניתן לטפל בהן באמצעות ניתוח וכן נזכיר מספר טכניקות כירורגיות חדישות.

פגיעות טראומה בעמוד השדרה

פגיעות טראומה בעמוד השדרה באות לידי ביטוי בנזקים פתאומיים בעמוד השדרה ו/או בנזקים לעצבים של חוט השדרה הנגרמים עקב לחץ של חוליות על עצבים ושרירים באיזור הפגוע. נזקים אלה עשויים לגרום לשינויים רבים בתפקודי הגוף, בהתאם לאופי, מיקום ודרגת החומרה של הפגיעה.

בין היתר הנזקים יכולים לגרום לשינויים תחושתיים, ירידה בחוזק השרירים של הגפיים, בעיות שליטה בסוגרים ועוד. במקרים שבהם המטופל סובל מחסרים נוירולוגיים כתוצאה מפגיעה טראומטית בעמוד השדרה, טיפול הבחירה לרוב יהיה ניתוח לתיקון הנזק. במקרים מסוימים במהלך הניתוח ייעשה שימוש בתאי גזע ממקור עצמי, המוזרקים לאזור הפגיעה באופן ממוקד על מנת לשפר ולעורר התחדשות והחלמה של עצבים.

ניתוחי תיקון לניתוחים שכשלו בעמוד השדרה

בדרך כלל ניתוחים בעמוד השדרה הם הטיפול הרדיקלי ביותר, המוצע למטופלים שלא הגיבו בצורה טובה לטיפולים השמרניים יותר, הכוללים בין היתר פיזיותרפיה, הזרקות לעמוד השדרה ועוד. למרבה הצער, במקרים מסוימים גם הניתוח לא הצליח להביא להקלה.

המונח המקצועי המתאר מצב שבו הניתוח לא הצליח לשפר את המצב ומצבים שבהם הניתוח יצר בעיה חדשה הוא "Failed back surgery syndrome" (FBSS). במצבים אלו נדרש המטופל לעבור ניתוח תיקון בעמוד השדרה על מנת לטפל בנזקים הקיימים ו/או בנזקים החדשים שנוצרו בעקבות הניתוח הראשון.

לפי ההערכות העדכניות, עד 40% מהמטופלים שעברו ניתוח בעמוד השדרה סובלים מ-FBSS. הסיכון גבוה יותר בקרב מטופלים שעברו ניתוח בעמוד השדרה התחתון וכן במטופלים שעברו ניתוח בגישה הפתוחה. התסמינים שעשויים להעיד על FBSS כוללים בין השאר מוגבלות בתנועתיות של עמוד השדרה, כאבים כרוניים בגב, כאבים חזקים בגפיים, תלות במשככי כאבים, כאבים מעל או מתחת לאזור שבו בוצע הניתוח ועוד.

לפני שמטפלים ב-FBSS חשוב ביותר להבין האם המטופל סובל מתסמינים האופייניים למנותחי עמוד שדרה וזאת כיוון שלאחר כל ניתוח בעמוד השדרה המטופל צפוי לסבול מכאבים ותסמינים שונים, המופיעים באופן טבעי. על מנת לבצע אבחנה מבדלת, חשוב לפנות למנתח בעל ניסיון, המסוגל להפריד בין התסמינים הטבעיים הצפויים לאחר ניתוח בעמוד השדרה לבין תסמינים המעידים על FBSS.

עיוותים ומומים בעמוד השדרה / עקמות ועיוותים של עמוד השדרה

באופן עקרוני בכל הקשור לטיפול בבעיות של עמוד השדרה, השאיפה היא לנסות לטפל באופן שמרני ולהתקדם בהדרגתיות לטיפולים פחות שמרניים, בתלות בתגובה לטיפולים השמרניים. יחד עם זאת, ישנם מקרים שבהם האופציה הכירורגית נכנסת לתמונה בשלב מוקדם יחסית ומובן שישנם גם מקרים שבהם הטיפולים השמרניים לא מובילים להקלה או לשיפור ולכן אין מנוס מלבצע ניתוח לתיקון העיוות או המום.

דוגמה טובה למום בעמוד השדרה שבמקרים מסוימים מוביל לניתוח, אפשר למצוא במום מולד הנקרא ספינה ביפידה, שדרה שסועה או פגם פתוח בתעלת השדרה. פגם זה נוצר כשתהליך הסגירה של עמוד השדרה במהלך ההתפתחות התוך-רחמית, אינו מושלם. ניתוח התיקון מבוצע לרוב במהלך 48 השעות הראשונות לחיי המטופל. עקמת היא דוגמה טובה לעיוות בעמוד השדרה, שבמקרים החמורים מצדיק מעבר של ניתוח לתיקון הסטייה בעמוד השדרה.

ניתוח בטכניקת גישה צידית בעמוד השדרה

במקרים שבהם טיפול הבחירה בבעיה שהתפתחה בעמוד השדרה הוא ניתוח, יש להתאים את הגישה הניתוחית לבעיה שממנה סובל המטופל. ישנו מגוון רחב של גישות ניתוחיות הכוללות בין היתר גישה צווארית אחורית, גישה קדמית לעמוד השדרה הצווארי ועוד. גישה צידית לעמוד השדרה היא גישה חדשה יחסית.

גישה מתקדמת זו מבוצעת בניתוחים זעיר-פולשניים, דרך המותן. השמות המסחריים של גישה זו הם DLIF ו-XLIF והיא אינה מתאימה לכל המנותחים באשר הם. ישנם יתרונות רבים לניתוחים המבוצעים בגישה הצידית כמו החלמה מהירה יותר, פחות כאבים, סיכוי נמוך יותר לסיבוכים ועוד.

ניתוחים שניתן לבצע בגישה צידית הם למשל קיבוע לומברי זעיר-פולשני, ניתוח לטיפול בהיצרות של תעלת השדרה המותנית ועוד.

השתלת תאי גזע בעמוד השדרה

השימוש בתאי גזע בניתוחים של עמוד השדרה הולך ונהיה יותר ויותר נפוץ בשנים האחרונות. במסגרת הניתוח, נשאבים תאי גזע מהמטופל עצמו ובתהליך חדשני נבחרים תאי גזע המאופיינים ברמת פעילות גבוהה. התאים הנבחרים עוברים תהליך של השבחה וריכוז ולאחר מכן מוזרקים לעמוד השדרה של המנותח, מתחת ומעל לאזור הפגוע.

הזרקת תאי הגזע לעמוד השדרה מגדילה משמעותית את הסבירות להצלחת הטיפול. תאי הגזע הם בעלי השפעה חיובית ביותר על פגיעות בעמוד השדרה, בדגש על פגיעות נוירולוגיות

פרופסור וויליאם סמית

פרופ' סמית מהווה חלק קריטי בפיתוח מתמשך של ניתוחי עמוד שדרה בטכניקות וטכנולוגיות הזעיר פולשנית ומציע את ניסיונו הרב והתמחויותיו למטופליו ולתעשיית הרפואה.
מכהן כדירקטור של המרכז האזורי לשיפור ביצועים בניתוחי מוח ועמוד שדרה בנבדה ומנהל מחלקת ניורו-כירורגיה בבית חולים אוניברסיטאי בלאס-וגאס, נבדה. כיום מכהן כיו"ר הנהלת AIMIS

דר' אנתוני טומיי

ד"ר טומיי מתמחה בכל סוגי הניתוחים בעמוד השדרה, כולל: פגיעות טראומה, ניתוחי תיקון (רוויזיות) לניתוחים שכשלו, ובעיות עיוותים ומומים בעמוד השדרה. ד"ר טומיי מהווה חלק משמעותי במרכז מומחים אורתופדי בארה"ב, כמו כן הוא ממקימי המוסד למחקר עמוד שדרה בספוקן שבמדינת וושינגטון, ארה"ב.

ניתוח תיקון לעמוד השדרה
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן