כאבי גב תחתון בצד שמאל

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאבי גב תחתון בצד שמאללמעלה מ-80 אחוז מהאוכלוסייה מדווחת את כאבי גב תחתון בשלב מסוים בחיים שלהם. הכאב יכול לבוא לידי ביטוי בצד שמאל וימין, ברגע בו אנחנו מזהים את המיקום המדויקת של כאבי הגב נוכל גם לזהות את הסיבה לכאבי הגב. הגב התחתון מורכב מחמש חוליות ובין כל חוליה ישנו דיסק המרפד את העצמות, רצועות ששמורות על מיקום החוליות, וגידים המחברים את השריר לעמוד השדרה. בגב התחתון לבד ישנם 31 עצבים ובסמוך אליהם איברים כמו הכליות, המעי הגס, רחם והלבלב. כלל האיברים יכולים להיות אחראים על כאבי הגב ולכן, בכל מקרה של כאבי גב תחתון בצד שמאל וימין מחייב להגיע לאבחון מקצועי.

 

כאבי גב תחתון בצד שמאל – גורמים

  • מתיחת שריר – מתיחה היא קרע בגיד או בשריר. מתיחות או קרעים בשריר יכולים לנבוע מהרמת משקלים כבדים, ישיבה לא נכונה, עמידה ממושכת ועוד פעולות המתבצעות בצורה לא נכונה ומותחים את שרירי הגב יתר על המידה. פציעות מסוג זה יכולות לגרום לקושי בתנועה ועיוות הגב. 
  • סיאטיקה – סיאטיקה היא כאב הנגרם על ידי הפעלת לחץ רב על העצב הסיאטי. העצב הסיאטי הוא עצב נמצא בגב התחתון ועובר דרך הישבן ועד הרגל. סיאטיקה נגרמת בדרך כלל בגלל פריצת דיסק, דלקת ודורבן עצם בעמוד השדרה. לרוב סיאטיקה תשפיע רק על צד מסוים בגוף והכאב יכול לבוא לידי ביטוי בניוון הרגל, כאבים ודקירות בגפיים. הכאב יכול לבוא לידי ביטוי בישיבה, שכיבה, הליכה ואפילו התעטשות. 
  • פריצת דיסק – פריצת דיסק מתרחשת כאשר אחד או יותר מהדיסקים בין החוליות בולטים החוצה לתוך תעלת עמוד השדרה. פריצת דיסק היא גם אחת הסיבות לסיאטיקה. פריצת דיסק יכולה להיגרם עקב הרמת משקלים כבדים, פציעה ועוד. לרוב פריצת הדיסק מתחילה בבלט שלא תמיד שמים לב אליו והיא מחמירה ככל שאנחנו מתבגרים. 
  • דלקת מפרקים – דלקת מפרקים (אוסטאוארטריטיס) נגרמת כאשר הסחוס בין החוליות מתפרק. דלקת מפרקים יכולה להיגרם עקב פציעה או עקב בלאי רגיל. אחת הדרכים לזהות דלקת מפרקים היא כאשר מתיחה של הגב ופעולות בסיסיות הופכות לכואבות במיוחד. 
  • אבנים בכליות – התפקיד של הכליות הוא לשטוף החוצה את הפסולת מהגוף. אבנים בכליות יכולות לנבוע מסיבות שונות והתסמינים לאבנים בכליות או זיהום הם: דם בשתן, הקאה, בחילה, חום, כאבי גב תחתון בצד שמאל או ימין ועוד. אבנים בכליות מחייבות טיפול רפואי מיידי כדי לא להזיק לצמיתות לתפקוד הכליות. 
  • אנדומטריוזיס – אנדומטריוזיס מתרחשת כאשר תאי רירית הרחם צומחים מחוץ לרחם. התופעה נפוצה בקרב נשים בגילאי 30 ומעלה והתסמינים הם: כאבי מחזור, כאבי גב תחתון בצד שמאל וימין, כאב במהלך קיום יחסי מין, דימום, תחושת כובד, כאבים במהלך מתן שתן במחזור, הטלת שתן תכופה, נפיחות בבטן ועוד.
  • דלקת לבלב וקוליטיס כיבית – עוד גורם של כאבי גם תחתון בצד שמאל הוא דלקת הלבלב וקוליטיס כיבית. כאשר כאבי הגב מגיעים למצב חמור ניתן לזהות שמדובר בדלקת חמורה המחייבת טיפול מיידי על ידי רופא. כמו כן, עוד סיבה נדירה לכאבי גב תחתון הוא גידול סרטני בעמוד השדרה. 

מתי חייבים לראות רופא?

לרוב כאשר נחוש כאבי גב תחתון בצד שמאל באופן אינו חמור המפריע לנו לנהל שגרה יומית אנחנו נמשיך לתפקד ללא מענה רפואי. חשוב להגיע לאבחון מהר ככל הניתן כאשר אנחנו חשים בכאבי גב כדי למנוע נזק גדול יותר. עם זאת, יש תסמינים המחייבים אותנו לראות רופא באופן מיידי. לרוב בתחילת הופעת הכאבים נוכל להתמודד עם כאבי הגב ללא התערבות כירורגית או תרופות, אך כאשר אתם חשים את התסמינים הבאים אתם מחויבים להגיע לאבחון מקצועי כדי לתת פתרון לכאב: כאב שאינו משתפר במשך שבועות, עקצוץ וחולשה, חוסר תחושה או חולשה ברגליים, בעיות שליטה במעיים, כאבים לאחר פציעה, בעיות במתן שתן, חום ועוד.

 

אבחון כאבי גב תחתון בצד שמאל

אבחון כאבי גב תחתון בצד שמאל מתחילים באבחון גופני בו הרופא בוחן האם קיימות מגבלות תנועה כלשהן. הרופא מזהה האם הכאב הוא במקום ספציפי או לא. שימו לב, כאשר עמוד השדרה נפגע זה עלול להשפיע על מקומות האחרים ולאו דווקא המקום הכואב הוא המקור הספציפי לכאב. כאשר הכאב אינו ספציפי יש לבצע בדיקות הדמיה, CT או MRI. את התוצאה הברורה ביותר ניתן לזהות באמצעות MRI מכיוון שצילומי CT אינם רלוונטיים בשלב מוקדם של הפציעה וקשה לזהות את מקור הבעיה. אם הכאב מתמשך פחות משישה חודשים מומלץ לבצע MRI. 

טיפול

הטיפול עבור כאבי גב תחתון בצד שמאל הם בהתאם לממצאים של הרופא, הטיפולים הם בגלי הלם, פיזיותרפיה, טיפול תרופתי, טיפול כירורגי וכירופרקטיקה:

  1. גלי הלם – גלי הלם יכולים לחדש את פעילות התאים במקום בו מבוצע הטיפול לזרז את תהליך הריפוי הטבעי בגוף. משך זמן הטיפול נע בין 15 דקות לכחצי שעה. במהלך הטיפול ייתכן וירגיש המטופל חוסר נוחות מסוימת. אין די בטיפול בודד, הטיפול הינו ממושך ואורך מספר טיפול בהתאם לדרגת החומרה ואופן ההחלמה של המטופל.
  2. פיזיותרפיה – כאשר כאבי גב תחתון בצד שמאל אינם בעלי תסמינים המזוהים עם מחלת כליות, דלקות וזיהומים ניתן להתחיל טיפולי פיזיותרפיה. בטיפול זה הרופא המטפל עובד עם המטופל על גמישות השריר, מתיחת החוליות והפרדה ביניהם. 
  3. טיפול תרופתי – טיפול תרופתי לרוב יבוא בליווי של טיפול אחר. המטרה של טיפול תרופתי הוא להוריד את רמת הכאב שחש המטופל עקב פציעה או כל כאב גב אחר הגורם לפגיעה יומית.
  4. טיפול כירורגי – התערבות של טיפול כירורגי היא פחות נפוצה בעמוד השדרה, אך במקרים חמורים מחויבת המטופל לעבור התערבות כירורגית.
  5. כירופרקטיקה – טיפול המתבצע באמצעות הפעלת מניפולציות שונות על המקום הפגוע ועל חוליות בעמוד השדרה. 
כאבי גב תחתון בצד שמאל
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן