מחקר מצא: מודעות עצמית ומדיטציות לא מסייעות בכאבי גב תחתון

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מחקר בדק: האם יוגה ומדיטציה מסייעות בכאבי גב תחתון?אנשי מקצוע מתחום הרפואה המשלימה תומכים בשיטות הפחתת מתחים המבוססות על מודעות לשיפור מערכות יחסים, בריאות הנפש, משקל ובעיות ריכוז. אך כיום קובעים חוקרים שבעיה אחת אותה לא ניתן לתקן באמצעות מודעות עצמית היא כאבי גב תחתון.

סקירת שבעה מחקרים קודמים מצאה שכאבי גב תחתון אינם מגיבים לשיטות מדיטטיביות הכוללות מדיטציה, הגברת המודעות העצמית ויוגה.

למרות שדווחו שיפורים לטווח הקצר, מדענים מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת דויסבורג אסן בגרמניה, השוו שיטות אלו לשיטות הטיפול הסטנדרטי וקבעו שלא נמצאה משמעות קלינית במונחי כאבים או נכות כללית. אך היות ולא קיים טיפול בטוח לכאבי גב, מטופלים רבים מנסים טיפולים משלימים כגון מיינדפולנס.

חקירת השיטות המדיטטיביות

אלו הן תוכניות מיינדפולנס, שצומחות בפופולאריות במערב, ונובעות מהמסורת הרוחנית הבודהיסטית. בין היתר, הן משמשות לטיפול בכאב, וכוללות מדיטציית ישיבה, מדיטציית הליכה, והאטה יוגה, תוך מיקוד תשומת הלב על רצף חלקים שונים של הגוף.

שבעת המחקרים שנבדקו כללו קרוב לתשע מאות חולים שסבלו מכאבי גב תחתון במשך שלושה חודשים לפחות. שישה מהמחקרים נערכו בארצות הברית, והשביעי באיראן.

לחלק מהחולים הוצע טיפול סטנדרטי בגב, כגון פיזיותרפיה ופעילות גופנית שמטרתם לחזק את שרירי הגב והבטן; תרופות מרשם ותרופות כאבים ללא מרשם; חבילות קרח וחבילות חום; וטיפולי התערבות לעמוד השדרה או טיפולי עיסוי. במקרים מסוימים, הומלץ ניתוח לטיפול בכאב גב כרוני.

מהלך המחקר

מטופלים אחרים שהשתתפו במחקר קיבלו תוכניות מודעות עצמית שנועדו להקלת מתחים. שש מהתוכניות היו גרסאות שונות לשיטות המדיטטיביות, שנמשכו חודשיים ופותחו באוניברסיטת מסצ'וסטס.

רוב התוכניות כללו מפגשים שבועיים של שעתיים וחצי בשבוע; ואחת מהן הייתה ויפאסנה של יום, במהלכה המשתתפים השתתפו בתרגילי מדיטציה בהליכה וישיבה, ושמרו על שתיקה. הם קיבלו גם המלצות לעסוק במדיטציה במשך חצי שעה עד 45 דקות בבית, במשך שישה ימים בשבוע.

המדענים מצאו ששיטות הפחתת מתח המבוססות על מיינדפולנס יכולות להפחית את עוצמת כאבי הגב התחתון לטווח הקצר, אך לא לטווח הארוך.

מבקרי המחקר

למרות הממצאים השליליים, אורתופדים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת אוקלנד, עדיין אינם מוכנים לשלול שיטות מדיטטיביות כטיפול הולם לכאבי גב תחתון.

הם סבורים ש"כאב" נתפס באופן שונה על ידי כל אדם, ובמקרה של כאב כרוני, אנשים נוטים לנסות כל מה שהם יכולים על מנת לחוש טוב יותר, ולכן קשה להבין בדיוק מה עובד ומה לא.

הרעיון לפיו שינוי החשיבה יכול לשנות את תפיסת הכאב, כמו הנחת היסוד של הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי, יכול להתאים כטיפול לכאב כרוני.

מבקרי המחקר מסבירים שהפחתת מתח המבוססת על מיינדפולנס נחשבת במידה מסוימת כהרחבת גישת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, ועשויה לעבוד היטב על חלק מהחולים, למרות שיתכן שלא תעבוד היטב על אחרים.

תגובת החוקרים לביקורת

החוקרים העריכו שמחקרים עתידיים יבחנו רכיבים פרטניים של שיטות מודעות עצמית, כגון יוגה ומדיטציה מודעת. לדבריהם, יוגה הוכחה ביכולתה להגביר את התפקוד ולהפחית את המוגבלות בחולים עם כאבי גב תחתון.

תוצאות המחקר פורסמו באפריל 2017 במהדורה המקוונת של כתב העת Annals of Internal Medicine.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן