פריצת דיסק וכאב ברגליים

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

פריצת דיסקרבים לא יודעים זאת, אך לא אחת כאשר מופיעים כאבים באזור מסוים בגוף, מתברר כי מקור הכאבים באזור שונה לגמרי. מצב זה נקרא הקרנה של כאב ונוצר על רקע מערכת העצבים הסבוכה שלנו. כך לדוגמה פריצה של דיסק בין חולייתי הממוקם בין חוליה L4 לחוליה L3 תוביל ברוב המוחלט של המקרים לכאבים בצד החיצוני-צידי של הירך, בצד התיכון של השוק ובקדמת הברך.

בדיוק באותו האופן פריצה של דיסק בין חולייתי הממוקם בין חוליה L5, כלומר החוליה האחרונה והתחתונה ביותר בעמוד השדרה המותני לבין חוליה S1, תגרום בדרך כלל לכאבים בצד החיצוני של כף הרגל, מתחת לברך ולאורך הצד האחורי של השוק. למעשה מאחר ולכל פריצת דיסק הכאבים האופייניים לה, במקרים רבים מיקום ואופי הכאבים מסייעים באבחנת המיקום של פריצת הדיסק.

הטיפול השמרני בהקרנה של כאבים לרגליים

המקור לכאב המוקרן לרגליים במקרה של פריצת דיסק הוא לחץ הנוצר על סיבי עצבים בחוט השדרה העושים את דרכם לחלק התחתון הגוף. הלחץ המופעל על סיבי העצבים הוא תולדה של הדיסק הפרוץ, הבולט לכיוון חוט השדרה ולכן עיקר המאמצים הטיפוליים יופנו לטובת הפחתת הלחץ. מאחר ועמוד השדרה וחוט השדרה הם אזורים רגישים ועדינים ביותר ומאחר ובקלות רבה ניתן לחבל בהם, הרי שהטיפול לרוב יתקדם מהקל אל הכבד או ליתר דיוק מהשמרני אל הרדיקלי.

הכוונה היא לכך שבמקרים הקלים ביותר תינתן המלצה לטיפול שמרני הכולל בעיקר פיזיותרפיה ומעקב ותו לא. באמצעות טיפולי פיזיותרפיה ניתן לחזק את שרירי הגב, לשפר את גמישות המפרקים בעמוד השדרה ולספק למטפל הנחיות בנוגע לתזונה נכונה ובנוגע לפעולות שונות שעליו להימנע מהן בעתיד על מנת שלא להחמיר את הנזק. בשלב הזה ניתן לעשות גם שימוש במשככי כאבים ובנוגדי דלקת שאינם סטרואידים.

הזרקת חומרים לעמוד השדרה

אם הכאבים חמורים יחסית ולא חולפים לאחר הטיפול השמרני, ניתן לשקול הזרקה של חומרים לעמוד השדרה, כשבעיקר מדובר בסטרואידים הניתנים במקרים בהם מקור הכאבים בתהליך דלקתי מקומי. הדלקת, המלווה בנפיחות ובבצקתיות מקומית היא לרוב תוצאה של תגובת הגוף לחומרים שפרצו את השכבות הסיביות של הדיסק. בדרך כלל תוך זמן קצר מאוד מההזרקה של הסטרואידים ניתן לראות הפחתה בחומרת הבצקת והנפיחות וירידה בכאב המוקרן לרגליים.

התערבות כירורגית

במקרים החמורים ביותר, בהם דרגת החומרה של הכאבים גבוהה במיוחד ורק אם הטיפולים השמרניים לא הצליחו לגרום לשיפור המצב, ניתן יהיה לשקול התערבות ניתוחית. ישנם מספר סוגים של ניתוחים לתיקון פריצת דיסק כשבין היתר מדובר בניתוח שבו מסירים את הדיסק הפגוע ומחליפים אותו בדיסק מלאכותי, ישנם ניתוחים בהם מסירים את הדיסק ומאחים את החוליות שתחמו אותו באמצעות לוחית מתכת ועוד.

כמו כן ישנם ניתוחים שבהם מסירים רק חלק מהדיסק על מנת להסיר את הלחץ בעוד שאת החלק הנותר בשלמותו מותירים ללא פגע. הבחירה בניתוח משתנה בהתאם למיקום הפריצה, דרגת החומרה שלה, סוג התסמינים מהם סובל המטופל ועוד.

טיפולים אלטרנטיביים

נכון לכתיבת שורות אלו ישנו מגוון רחב ביותר של טיפולים אלטרנטיביים שעשויים לסייע לסובלים מהקרנה של כאבים לרגליים על רקע פריצת דיסק. הכוונה היא למשל לאוסטאופתיה, דיקור סיני, שיאצו ועוד. באופן עקרוני אין כל איסור להתנסות בטכניקות טיפוליות השייכות לשדה הרפואה המשלימה או הרפואה האלטרנטיבית במקרה של פריצת דיסק הגורמת להקרנה של כאב לרגליים, כל עוד המטופל קיבל אישור לכך מהאורתופד המטפל בו.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן