בלט דיסק בחוליות הצוואר

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בלט דיסק בצווארבלט דיסק בחוליות הצוואר הוא פגיעה אורתופדית שכיחה יחסית הבאה לידי ביטוי בשינוי צורתו של אחד הדיסקים הבין חולייתיים באזור עמוד השדרה הצווארי. עמוד השדרה מורכב סך הכול מעשרים וארבע חוליות הממוקמות בין הצוואר למותן ומעוד שמונה עד עשר חוליות שמאוחות בחלקן הממוקמות מתחת למותן ומרכיבות את עצם העוקץ ואת עצם העצה. החוליות המרכיבות את עמוד השדרה מופרדות זו מזו באמצעות דיסקים בין חולייתיים.

עמוד השדרה הצווארי מורכב משבע חוליות שתפקידן לשאת את משקל הראש. חוליות הצוואר מסומנות באמצעות האות C המייצגת את המילה Cervical. החוליה העליונה מסומנת באות C ובספרה 1, כלומר חוליה C1, הבאה אחריה נקראת חוליה C2 וכן הלאה עד C7.

בלט דיסק על קצה המזלג

הדיסק הבין חולייתי הוא מבנה טבעתי המורכב מגרעין ג'לטיני העטוף בשכבות על גבי שכבות הבנויות סביבו כמו קליפות של בצל. תפקידו של הדיסק הבין חולייתי לשכך את הזעזועים העוברים בעמוד השדרה, למנוע את המגע בין החוליות התוחמות אותו ולאפשר לעמוד השדרה את התנועתיות ואת מידת הגמישות שלו. כאשר העומסים המופעלים על הדיסק גדולים מעבר ליכולתו לשאת אותם או לעמוד בהם, צורתו מתחילה להתעוות.

בשלב הראשון נוצר מצב הנקרא בלט דיסק שבו הגרעין הג'לטיני שבמרכז הדיסק מתחיל לבלוט החוצה. המצב השני נקרא בקע דיסק ונחשב לחמור יותר והמצב הסופי נקרא פריצת דיסק. פריצת דיסק היא השלב הסופי שבו הגרעין הג'לטיני פורץ את השכבות הסיביות העוטפות אותו וזולג החוצה.

הגורמים לבלט דיסק בחוליות הצוואר

ישנו מגוון רחב ביותר של גורמים שיכולים להוביל לבלט דיסק בחוליות הצוואר. הגורם המרכזי הוא שחיקה הדרגתית של הדיסקים באופן כזה שלא מאפשר לדיסקים להחלים בין שחיקה לשחיקה. עם זאת, בחלק לא מבוטל מהמקרים הפגיעה בדיסק נוצרת באופן טראומטי. כמו כן לא אחת מדובר על שילוב בין הנזק ההדרגתי לנזק הטראומתי.

השחיקה של הדיסק בחוליות הצוואר יכולה להיות תוצאה של ישיבה ממושכת ברכינה קדימה ללא מנוחה, הרמה של משאות כבדים באופן לא נכון, שגורם להפעלה של עומס על חוליות הצוואר ועוד. כמו כן בלט דיסק בחוליות הצוואר יכול להיות תוצאה של תאונת דרכים שכן פעמים רבות כאשר הרכב מתנגש ונעצר בבת אחת, הראש נשמט קדימה בתנועה של צליפת שוט. מצב זה יכול בהחלט להוביל לפגיעה בדיסק הבין חולייתי בחוליות הצוואר.

מעבר לכל זה פגיעה זו שכיחה גם כן בקרב רוכבי אופנוע, בקרב אנשים העוסקים בספורט אתגרי וכן נפילה מסולם או מפיגום מעלה את הסיכוי לסבול מבלט דיסק בחוליות הצוואר.

מה הם התסמינים של בלט דיסק בחוליות הצוואר?

כפי שהוסבר קודם לכן, בלט דיסק הוא מצב שמתרחש לפני פריצת הדיסק ומהווה מעין שלב מקדים. עם זאת, במקרים מסוימים דווקא בלט הדיסק יבוא לידי ביטוי בתסמינים חמורים הרבה יותר מפריצת הדיסק. חומרת התסמינים מושפעת מאוד מרמת הלחץ המופעל על סיבי העצבים בתעלת השדרה. במקרים מסוימים פריצת הדיסק תוביל לזליגה של הגרעין הג'לטיני בכיוון הנגדי לתעלת השדרה ואז ייתכן כי לא יופיעו תסמינים מכל סוג שהוא.

לעומת זאת בלט דיסק יכול לבלוט ישירות על אחד מסיבי העצבים ולגרום לתסמינים נוירולוגיים חמורים. כמו כן התסמינים משתנים בהתאם לבעיות נוספות שמתפתחות בעקבות בלט הדיסק. כך לדוגמה בחלק מהמקרים בלט הדיסק יוצר דלקת מקומית שעשויה להגדיל אף יותר את הלחץ על סיב העצבים בעמוד השדרה.

התסמינים של בלט הדיסק רבים ומגוונים כשבמקרים מסוימים החולה כלל לא יהיה מודע לכך שהוא סובל מבלט דיסק. כמו כן התסמינים יכולים לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של דרגות חומרה. כך למשל בחלק מהמקרים התסמינים יתבטאו בעיקר בכאבים מקומיים בצוואר, בחגורת הכתפיים או בידיים אך במקרים אחרים התסמינים יתבטאו בבעיות נוירולוגיות חמורות כמו למשל חולשת שרירים בידיים ואף שיתוק חלקי בידיים, כאבי ראש חמורים, אובדן שליטה על האצבעות ועוד.

כיצד מטפלים בבלט דיסק בחוליות הצוואר?

הטיפול בבלט דיסק בחוליות הצוואר משתנה בהתאם לתסמינים מהם סובל המטופל, לטיפולים שנוסו עד כה ולתוצאות שלהם, לדרגת החומרה של בלט הדיסק ועוד. ברוב המקרים ניתן להסתפק בטיפול שמרני הכולל הימנעות ממאמץ שגורם לכאב, טיפולי פיזיותרפיה או תרגול של טכניקות אלטרנטיבות כמו למשל יוגה, פלדנקרייז או שיאצו, שימוש בקומפרסים להרגעת האזור הכואב ושימוש במשככי כאבים לטיפול בכאב.

עם זאת, בעשרה אחוז מהמקרים לא יהיה מנוס מלבצע ניתוח לתיקון הנזק. הניתוח נדרש במצבים שבהם התסמינים לא נעלמים גם לאחר מספר חודשים של טיפול שמרני או במקרים שבהם מופיעים תסמינים נוירולוגיים חמורים או כאבים חמורים.

ישנן מספר דרכים בהן ניתן לבצע את הניתוח. בין היתר ניתן להסיר את החלק של הדיסק שלוחץ על סיב העצב ולהשאיר את החלק הנותר של הדיסק במקומו, להסיר את הדיסק במלואו ולהחליפו בדיסק מלאכותי ועוד.

יש לכם כאבי גב? ייתכן ויש לכם מיאלומה נפוצה
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן