זקוף זה בריא לנו: מדוע חשוב לשבת ולעמוד זקוף

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

זקוף זה בריא לנו: מדוע חשוב לשבת ולעמוד זקוףרופאים, פיזיותרפיסטים ומטפלים שונים ממליצים לכולם לשבת ולעמוד בצורה זקופה.

מי שלא נוהג בצורה כזאת עשוי בהחלט לסבול מסיכונים שונים. למשל, אנשים שנוהגים להרבות בישיבה כפופה או רכונה וכן כאלה שעומדים בצורה לא נכונה נוטים לסבול מכאבי גב.

יותר מכך, מי שלא יושב בצורה נכונה ומי שנוטה לנוע ולעמוד כשגופו רפוי ולא בזקיפות מעלה את הסיכוי לפציעות בגב ובחוליות, לרבות דלקות ושינויים מבניים. האם אפשר להתרגל לשבת נכון ולעמוד בצורה שתפחית כאבים ונזקים? בהחלט כן.

לחזק שרירי ליבה

אנשים רבים בימנו נוטים לשבת במשך שעות רבות, מול המסכים וכן בעבודה משרדית. עמידה, הליכה, ריצה הפכו נפוצים פחות מאשר בעבר, בפרט במערב. בשל אורח החיים המודרני סובלים אנשים רבים מחולשה של שרירי הליבה, דבר שמקשה על שמירה על גב זקוף ובטן אסופה פנימה.

שרירי הליבה, האחראים בין היתר על יציבה נכונה, כוללים את קבוצות שרירי הבטן, את שרירי הגב, את השרירים של אזור המתנים וכן את השרירים של אזור רצפת האגן. שרירים אלה חשובים ליציבה נכונה וזקופה בעמידה, בישיבה וגם בתנועה. השרירים הללו, כך מסבירים המומחים, חשובים גם מפני שהם מקשרים בין פלג הגוף העליון לבין זה התחתון.

חיזוק השרירים והפעלתם בצורה נכונה מסייעים למנוע נפילות ואובדן שיווי משקל ויש לכך חשיבות גם לזקיפות הקומה, מניעת כאבים ומניעת פציעות. כאשר חוליות עמוד השדרה אינן יציבות, כאשר הגוף רפוי, מתרבים הפציעות ותזוזת החוליות. חיזוק שרירי הליבה תורם להתקצרותם במידה ראויה (בדרך של התכווצות), דבר ששומר את חוליות הגב במקום ומקל על השמירה של מנח גוף יציב וזקוף.

נזק בין החוליות

לא רק לחוליות הגב מזיקה ישיבה שאיננה זקופה. נזק ניכר נרשם גם בהאזור שבין החוליות, אזור שנקרא דיסק. חוליות הגב מאפשרות גמישות ואפשרות לתנועה בזכות דיסקים בין חולייתיים שעשויים מסחוס. הדיסק משמים גם כבמנגנון שנועד לבלום זעזועים, בדומה למנגנון בולמי הזעזועים המצוי במכוניות. כדי למנוע פגיעה בדיסקים, כדאי לנסות לא רק לשבת בזקיפות קומה אלא גם להמעיט בישיבה ללא הפסקה.

גם מי שאורח חייב כופה עליו ישיבה ממושכת, חייב מפעם לפעם לעשות הפסקה, לנוע, להלך וכמה שיותר זקופים. ישיבה מרובה ובפרט ישיבה שאיננה זקופה יוצרים לחץ על הדיסקים הבין חוליתיים, גם באזור המותניים. כך, פגיעה באזור המותן ביחד עם כאבים של גב תחתון הם תוצאה של ישיבה מרובה וכפופה.

ככל שהישיבה רכונה יותר לפנים, כך הלחץ באזורים הבין חולייתיים של עמוד השדרה הולך ועולה. כך הנזקים והכאבים הולכים ומחריפים. אילו נזקים יכולים להתרחש? למשל פריצת דיסק יכולה בהחלט להיות תוצאה של ישיבה כפופה וממושכת ולא רק בשל הרמת משקל כבד. אפשרות אחרת היא יצירת מצב של בלט דיסק וכן פגיעה עצבית שמובילה לכאבים ולעיתים גם לדלקת. מהי, אם כן, הישיבה הנכונה? זוהי ישיבה זקופה, כאשר הכיסא אינו נוטה קדימה והברכיים מורמות מעט.

שומרים על יציבה נכונה

יציבה לא נכונה, הליכה ועמידה כפופים, מזיקים לא פחות מישיבה באופן שגוי. יציבה שאיננה זקופה באופן מתמשך יוצרת כאבים בגב, כאבים שמקרינים לאזור הראש והגפיים, התנוונות חוליות ויצירת מגבלות בתנועה. ביצוע פעילות גופנית, חיזוק שרירית הליבה, הקפדה על זקיפות הקומה הם אלמנטים חשובים ומרכזיים שתורמים לאיכות החיים, מונעים כאבים ופציעות.

הקניית הרגלים של ישיבה ועמידה זקופים איננה קלה, אך ניתן לעשות זאת באמצעות תרגילים משולבים, חיזוק שרירי ליבה, הארכת שרירים מסוימים, עבודה על שיווי המשקל וכן הרבה מודעות עצמית.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן