האם ניתן למנוע פריצת דיסק?

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מניעההדיסק הבין חולייתי הוא מבנה טבעתי המורכב מליבה צמיגית העטופה בשכבות סיביות. כמעט בין כל זוג חוליות בעמוד השדרה ניתן למצוא דיסק בין חולייתי שכן תפקידו של הדיסק לקשור בין החוליות ולמנוע את המגע ביניהן. בנוסף לכך תפקידו של הדיסק לאפשר את התנועתיות ואת הגמישות של עמוד השדרה ולשכך את הזעזועים העוברים בו.

פריצת דיסק היא תופעה שבה כתוצאה ממאמץ חד או חוזרני, הגרעין הג'לטיני שבמרכז הדיסק הצליח לפרוץ את השכבות העוטפות אותו ולזלוג החוצה. התסמינים של פריצת דיסק יכולים להיות קלים עד בלתי מורגשים במקרים הקלים, אך לא אחת הפריצה יכולה להוביל ללחץ על עצבים בחוט השדרה וכתוצאה מכך לבוא לידי ביטוי בכאבים חמורים, בשיתוק, אובדן השליטה על הסוגרים, נכות צמיתה ועוד. במאמר שלפניכם נפרט אודות כל הדרכים בהן ניתן להימנע מהגעה למצב זה.

כדאי להימנע מישיבה ממושכת

אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים והברורים ביותר לפריצת דיסק הוא ישיבה ממושכת. לרוע המזל, רבים כל כך מאתנו נוהגים לשבת מדי יום שעות ארוכות מול המחשב מתוקף עבודתם. אמנם לא באמת ניתן לבטל לחלוטין את הישיבה מול המחשב ולכן במידה ואתם נאלצים לשבת שעות ארוכות מדי יום מול המחשב, עליכם לבצע כמה פעולות קטנות אך חשובות שיסייעו לכם ליהנות מהפחתה בסיכוי לסבול מפריצת דיסק להלן:

  • הימנעו מישיבה מרושלת – כאשר אתם יושבים ברישול, הלחץ המופעל על עמוד השדרה התחתון שלכם גבוה פי 1.8-2 מהלחץ המופעל עליו בזמן עמידה. לפיכך הקפידו לשבת בגב זקוף ולתמוך בעמוד השדרה באמצעות שרירי הגב ושרירי הבטן. הימנעו מישיבה ברישול וכן הקפידו להימנע מישיבה ברכינה קדימה.
  • בצעו הפסקות יזומות – הקפידו לעשות הפסקות יזומות אחת לחצי שעה עד אחת לשעה לכל הפחות. במהלך ההפסקות עליכם לקום, לבצע מתיחות, לשחרר את הלחץ מעמוד השדרה, לנשום נשימות עמוקות, לשחרר את חגורת הכתפיים ולחזור לישיבה רק לאחר ששחררתם את הגוף כראוי.
  • ארגונומיה איכותית – במידה ואתם נוהגים לשבת שעות ארוכות מול המחשב, עליכם להקפיד על כך שסביבת העבודה שלכם תהיה ארגונומית במידת האפשר. לצורך כך עליכם להתאים את גובה השולחן לגובה הכיסא, לעשות שימוש בכריות סיליקון להקלה על מפרקי הידיים, להצטייד בכיסא איכותי ובכריות תמיכה לגב במידת הצורך ועוד. שימו לב – ברוב המקרים פריצת הדיסק היא תוצאה של לחץ חוזר ונשנה ולא של טראומה. ככל שתתאימו את סביבת העבודה למבנה הגוף שלכם ותשכילו להפחית את העומסים מעמוד השדרה, כך הלחץ השגרתי יהיה נמוך יותר.

הימנעו מהרמה של משאות כבדים

הרמה של משאות כבדים מגדילה עד מאוד את הלחץ המופעל על עמוד השדרה. במידה וההרמה מתבצעת באופן לא נכון, ללא שימוש בשרירי עזר וללא מתן התייחסות לאופן המדויק שבו יש להתכופף, הרי שהנזק יכול להיות חמור. אמנם גם הרמה חד פעמית של משקל כבד באופן לא תקין יכולה לגרום לפריצת דיסק, אך הסיכוי לפריצת דיסק עולה כאשר מדובר על הרמה חוזרת ונשנית של משקלים.

על מנת להקטין את הסיכוי לפריצת דיסק בהקשר זה יש לפעול לפי ההנחיות הבאות:

  • חשוב ללמוד על האופן שבו יש להרים חפצים באופן הנכון. המידע זמין באתרי האינטרנט המקצועיים אך בכל מקרה מומלץ להתייעץ על הנושא עם אורתופד או פיזיותרפיסט.
  • יש לפעול לחיזוק שרירי העזר התומכים בעמוד השדרה בעת ההרמה והנשיאה בדגש על שרירי הזרועות, הידיים והרגליים.
  • באופן כללי יש להימנע מהרמה של משאות כבדים ובמידת הצורך מומלץ לשכור סבל או מוביל. הנזק הבריאותי שעלול להיגרם כתוצאה מניסיון לחסוך מעט כסף, יכול לעלות לכם ביוקר בשלב מאוחר יותר.

ציוד בטיחות

פריצת דיסק יכולה אף להיגרם כתוצאה מטראומה או חבלה. בין היתר פריצות דיסק מתרחשות בשכיחות גבוהה בקרב רוכבי אופנוע, מטפסי הרים, עובדי בניין שעובדים על פיגומים, בקרב העוסקים בספורט אתגרי ועוד. לאור זאת, על מנת להפחית במידת האפשר את הסיכוי לפריצת דיסק מומלץ מאוד שלא להקל ראש בסכנות הכרוכות בעיסוק או בתחביב שלכם. בכל פעם שבה אתם מטפסים לגובה, אפילו על סולם, עשו שימוש בציוד הבטיחות המתאים. במידה ואתם רוכבים על אופנוע, אל תקלו ראש בנושא הבטיחות. גם במידה ומדובר בנסיעה קצרה מאוד, עשו שימוש במעיל רכיבה מקצועי המצויד בשלדת הגנה. מוטב להיות בטוחים מאשר להצטער בשלב מאוחר יותר.

ידע זה כוח

בכל הקשור לפריצות דיסק ומניעתן, הרי שידע זה כוח. שימו לב – ככל שתרכשו יותר ידע בנושא, ככל שתדעו מה הם גורמי הסיכון לפריצת דיסק באופן ברור יותר וככל שתבינו אילו פעולות מסכנות את הגב שלכם באופן הבהיר ביותר, כך תוכלו למזער את הסיכוי שלכם לסבול מפריצת דיסק.

באופן כללי, בין אם אתם נמצאים בקבוצת סיכון ובין אם לא – מומלץ ביותר שתיגשו לפגישת ייעוץ עם אורתופד או פיזיותרפיסט בנושא שכן בכל הקשור לפריצות דיסק, המניעה קלה בהרבה מהטיפול.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן